Ek rosar rederiet

I går var EU-parlamentarikern Lena Ek (C) i Visby och samtalade med Gotlandsbolaget och Eva Nypelius om den gotländska färjetrafikens framtid. - Roligt att se ett rederi som planerar för naturgas, säger hon.

Europapolitiker. Lena Ek samtalade i går med Eva Nypelius och Gotlandsbolaget om framtidens gasdrivna färjor. Foto: Rolf Jönsson

Europapolitiker. Lena Ek samtalade i går med Eva Nypelius och Gotlandsbolaget om framtidens gasdrivna färjor. Foto: Rolf Jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Visby2010-01-29 04:00
Lena Ek sitter i EU-parlamentet sedan 2004, där hon är ledare för den liberala gruppen i det utskott som har hand om industri-, it-, forsknings- och energifrågor. Frågor om utsläpp i Östersjön ligger på hennes bord.
- Mycket av standardiseringsreglerna sätts ju i Bryssel, och de frågorna jobbar jag med varje dag. När det gäller sjöfartens del av klimatgasutsläppen kan nya regler vara på plats redan 2012.

Övergång till LNG
Lena Ek ser övergången från olja till LNG (liquefied natural gas), det vill säga flytande naturgas, som det bästa sättet att minska färjetrafikens koldioxidutsläpp. Tillsammans besökte hon och kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius i går Gotlandsbolaget för att höra hur de tänker kring framtida gasdrivna färjor.
- För den europeiska sjöfarten tittar vi på möjligheten att byta bränsle till LNG. Och det var roligt att se att Gotlandsbolaget har det i tankarna, säger hon.
- Det här känns som en stor möjlighet för oss, att vi har ett rederi här på Gotland som ligger så långt fram i utvecklingen. Från 2015 har de en vision om att gå över till LNG, säger Eva Nypelius.

Alternativa bränslen
Gotlandsbolagets vd Jan-Eric Nilsson ser mötet som mycket positivt för framtiden.
- Vi gjorde en presentation av miljöplanerna för Gotlandstrafiken, och Lena Ek var positiv och intresserad när vi redogjorde för alternativa bränslen som LNG och biogas.
Hon säger att det kan bli hårdare utsläpps-krav från EU redan 2012. Är ni redo för det?
- Vi kommer utan problem att kunna möta de miljökrav som är på gång. Vi har legat framför de internationella regelverken sedan starten 1998, både när det gäller växthusgaser och svavelutsläpp.
Nästa avtalsperiod för Gotlandstrafiken inleds 2015.
- Då finns det inga tekniska hinder att införa LNG-bränsle i färjorna, säger Jan-Eric Nilsson.
Flytande naturgas, LNG, är ett fossilt bränsle som reducerar utsläpp av klimatpåverkande gaser med cirka 25 procent jämfört med om motorerna drivs med olja.
LNG kan blandas med biogas, vilket ytterligare reducerar klimatpåverkan då biogas ingår i kretsloppet.

Med LNG minskas olika kväveutsläpp (NOx) med cirka 80 procent. Utsläpp av svaveloxid, SOx, och sotpartiklar försvinner nästan helt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!