Tanken var att en elflygbuss skulle trafikera den unika elvägen mellan Visby flygplats och Visby centrum den här sommaren.
– Projektet har blivit försenat på grund av coronapandemin. Leveranser till utbyggnaden har blivit försenade, det handlar om leveranser från hela världen, berättar Petra Carlenarson, projektledare kommunikation Smartroad Gotland.
Leveransen av flygbussen, som byggs i Kina, planeras nu till slutet av sommaren. Och under september, oktober hoppas man kunna bygga ut den korta sträckan som redan är klar. Den färdiga elvägen kommer att bli 1,6 kilometer lång.
– Trots allt har vi klarat oss bra trots coronakrisen, säger Petra Carlenarson.
Elvägen byggs av konsortiet för Smartroad Gotland, under ledning av Electreon AB, ett börsnoterat bolag ägt av det israeliska bolaget Electreon Wireless som har utvecklat den induktiva laddningstekniken. Tekniken gör det möjligt att ladda elfordon under färd med hjälp av teknik som placeras under vägytan. Projektet finansieras av Trafikverket.
Företaget Electreon Wireless som står bakom tekniken till elvägen, har fått 50 miljoner dollar via ett aktieerbjudande för att påskynda det globala skiftet mot hållbar mobilitet, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Enligt Electreon förväntas driften av elvägen i Visby tas i drift i slutet av 2020.