"En katastrof för Gotland – borde vara större protester"

Färre avgångar efter nyår blir ett dråpslag för Gotland. Det menar Cecilia Schelin Seidegård på Tillväxt Gotland. ”En katastrof”, säger hon.

Visby flygplats är navet för alla som pendlar över dagen mellan Gotland som bostadsort och affärsmöten i Stockholm. Cecilia Schelin Seidegård på Tillväxt Gotland är upprörd över att antalet avgångar minskar kraftigt.

Visby flygplats är navet för alla som pendlar över dagen mellan Gotland som bostadsort och affärsmöten i Stockholm. Cecilia Schelin Seidegård på Tillväxt Gotland är upprörd över att antalet avgångar minskar kraftigt.

Foto: Henrik Radhe

Visby2024-10-03 04:31

Som ordförande för Tillväxt Gotlands nära 1 000 medlemmar jobbar Cecilia Schelin Seidegård för att stärka näringslivet på ön. Beskedet från flygbolagen SAS och BRA blir istället något av en kalldusch för öns företagare.

– Flyget är jätteviktigt för att vi ska ha nära till Stockholm och fastlandet, säger hon.

undefined
Färre avgångar i januari innebär en katastrof för öns tillgänglighet, menar Cecilia Schelin Seidegård som själv flyger en dag i veckan mellan ön och fastlandet.

Efter årsskiftet slutar flygbolaget BRA trafikera linjen mellan Visby och Bromma flygplats, och blir i stället underleverantör till SAS.

SAS har presenterat en tidtabell som under januari och februari har fyra turer om dagen, alltså fyra avgångar och fyra ankomster – en minskning jämfört med 2024 års januari och februari om man lägger ihop SAS och BRA. 

Den trånga sektorn är morgonflygen på vardagar från Visby. Från att som mest ha haft tre avgångar före klockan halv åtta, minskar de i januari till att bara ha en enda avgång – klockan 06.40.

– Det är katastrof för Gotland. Jag flyger själv en gång i veckan till och från Gotland. Jag älskar att bo här och hoppas kunna fortsätta med det, säger Cecilia Schelin Seidegård och berättar att hon i tisdags morse senast flög från Visby flygplats, och då ihop med Svenska Spels vd:

– Hon är lika orolig hon. Svenska Spel har kontor på två ställen och för dem kommer det vara avgörande för att kunna rekrytera personal att vi har bra flygförbindelser.

undefined
Visby flygplats är navet för alla som pendlar över dagen mellan Gotland som bostadsort och affärsmöten i Stockholm. Cecilia Schelin Seidegård på Tillväxt Gotland är upprörd över att antalet avgångar minskar kraftigt.

Tillgängligheten, att vara nära men samtidigt långt bort, menar Cecilia Schelin Seidegård har varit Gotlands starka kraft för att sälja och locka till sig konferenser. Men också för att få familjer att våga flytta hit, med snabba transportvägar till jobben som är kvar i Stockholm.

– När man flyger till Bromma tar det fem minuter, så kan man hoppa på tvärbanan. Från Arlanda tar det minst en halvtimme. Jag befarar att det här är ett sätt att försöka svälta ut Bromma, säger hon.

Hoppet för både privatpersoner och näringsliv på Gotland, menar hon, är att ett annat bolag vågar kliva in.

– Och går in och tar över ”matartrafiken” morgon och kväll.

undefined
Från att som mest ha haft tre avgångar innan klockan 07.30 minskar det till en enda i januari. ”Katastrof”, säger Cecilia Schelin Seidegård.

För näringslivet och Tillväxt Gotland är färjornas längre restider inget alternativ, menar Cecilia Schelin Seidegård. Hon lyfter också att det finns ett säkerhetsperspektiv, inte minst efter hur omvärlden har förändrats.

– Jag tycker att det borde vara mycket mer protester och att regionledningen borde föra ett herrans liv. Det här är förfärligt, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!