Sommaren kanske känns långt borta, men när det kommer till sommarjobb är rekryteringen i full gång. Särskilt på en turistdestination som Gotland.
– Det man kanske inte tänker på är att besöksnäringen även belastar andra verksamheter som vård, underhåll och städning. De delarna av samhället behöver också finnas tillgängliga under högsäsong, säger Aleksandar Lazarevski, verksamhetssamordnare på Arbetsförmedlingen i Visby.
Han är själv något av en expert i ämnet. Med 13 år på Arbetsförmedlingen och flera år inom Visbys krogbransch har Aleksandar Lazarevski stenkoll på den gotländska sommarrekryteringen – som till största del förmedlas via kontakter.
– Det jag kan säga av egen erfarenhet från krogbranschen är att de flesta jobb får man genom kontakter och nätverk. Av alla sommarjobb på ön läggs bara en viss del ut på Arbetsförmedlingens platsbank.
På Gotland är ungdomsarbetslösheten lägre än i övriga landet. En anledning, tror Aleksandar Lazarevski, är att många här får chansen att komma ut på arbetsmarknaden redan i ung ålder, exempelvis genom sommarjobb inom besöksnäringen.
– Det gör att våra ungdomar får det lite lättare med referenser och erfarenhet i framtiden, de blir mer benägna att anställas nästa gång helt enkelt.
Enligt Aleksandar Lazarevski finns det en rad fördelar med att sommarjobba från ung ålder. Särskilt om man vågar testa sig fram i olika branscher.
– Då får man en bättre bild av sig själv och vad man vill jobba med i framtiden. Det är jättebra när man till exempel ska välja utbildning.
Även den generella arbetslösheten är lägre på Gotland än i riket. Aleksandar Lazarevski tror att gotländska arbetstagare är mer villiga att arbetsväxla.
– Gotlänningar kan stå på fler ben och jobba med olika saker. Är ett yrke inte gångbart måste man vända sig någon annanstans.
Enligt honom är det därför inte ovanligt att gotlänningar arbetat inom vitt skilda branscher, från äldreomsorg till besöksnäring och lantbruk.
Varför tror du att det är så?
– Det kanske är nödvändigt för att kunna bo kvar här. Eftersom vi är en ganska liten befolkning måste vi ha fler än en förmåga.
Under Aleksandar Lazarevskis 13 år på Arbetsförmedlingen har mycket förändrats. När han började kom folk fortfarande in på kontoret för att skriva in sig.
– Folk kom hit med alla möjliga frågor, det var högt och lågt, ibland var det kö in. Det var nästan som att jobba i krogbranschen igen, säger Aleksandar Lazarevski och skrattar.
Även arbetsmarknaden ser annorlunda ut i dag. Ett exempel är att service allt mer ingår i de flesta yrken.
– Vad man än jobbar med i dag är det viktigt att vara duktig på att bemöta människor.
Anledningen, enligt Aleksandar Lazarevski, är att arbetsmarknaden ”bantats ner”. Nuförtiden är det inte ovanligt att en person ansvarar för flera delar i en verksamhet.
– Inom restaurangbranschen förväntas man både diska och vara social mot kunder. Man kan inte bara stå i baren och känna sig som en kung.
Den andra stora förändringen är såklart den snabbt växande digitaliseringen, något som förändrat många branscher i grunden.
– Digitalisering och service, om det är någonting man ska vara bra på så är det dem.
Social och teknisk alltså?
– Ja, det låter lite paradoxalt. Men så är det.
Till den som söker sommarjobb är Aleksandar Lazarevskis bästa tips att använda sitt kontaktnät – och att våga.
– Om du söker ett jobb och får nej, eller inte söker alls, gör ingen skillnad. Utmana dig själv att testa. Man klarar mer än man tror.
Han minns själv hur det är att vara ny på jobbet och rädd för att misslyckas. Men med tiden inser man att det inte är så farligt, menar han, och upprepas processen tillräckligt många gånger växer självförtroendet.
Aleksandar Lazarevski menar också att man inte ska fastna i vad som står i annonserna. I många tjänster, där legitimation inte är ett krav, kan arbetsgivaren i stället gå på ”mjukare kompetenser”. Att vara social och villig att lära sig kan vara mer värt än arbetslivserfarenhet.
– När jag anställde folk inom restaurang var det många som hade gått bartenderutbildningar utomlands som sökte. Men det var inte alls vad jag letade efter. Jag ville ha någon som kunde bemöta människor och som hade en bra inställning.
Och vad är en bra inställning?
– Positiv gentemot kunder, gäster och medarbetare. Men också att vara prestigelös, våga erkänna sina brister och vara beredd på ständigt lärande.