Gotland har normalt tre ambulanser, plus helikopter. Om helikopterbesättningen istället väljer att bemanna ytterligare en bil kan maximalt fyra ambulanser rycka ut samtidigt. När blixthalkan slog till i går morse var helikoptern på väg till fastlandet. De tre möjliga bilarna var alla ute på olyckor. Cecilia Gustafsson, områdeschef för Falck ambulans på Gotland, tvekade inte. Snabbt lyckades hon driftsätta även helikopterbesättningens ambulans genom att köra den själv, och ringa in en sjuksköterska som var ledig och befann sig på Ica Maxi och handlade.
- Vårt jobb är en livsstil, säger Cecilia Gustafsson och berättar att det några gånger om året händer att man larmar in personal som är ledig.
Avbröts
Nu hann man till rondellen vid Bilcity, då avbröts utryckningen, eftersom det var färre personskador än man befarat. Den lediga sjuksköterskan kunde återgå till shopping.
Cecilia Gustafsson menar att hon känner sig lugn, de ambulanser som finns räcker till.
- Det är inte ekonomiskt försvarbart att ha fler. Vi är vana, det här är vårt jobb, men det kan vara en utmaning att lösa.
Som områdeschef har ambulanspersonalen alltid en katastrofplan att följa. På en kvart kan man exempelvis larma ut en sjukvårdsgrupp från akuten.
När alla ambulanser används finns ändå en möjlighet kvar. Ett så kallat IVPA-larm skickas, i väntan på ambulans. Då kommer räddningstjänstens personal först till olycksplatsen och kan upprätthålla livet på en skadad tills ambulansen är framme.
Just nu ser hälso- och sjukvårdsförvaltningen tillsammans med räddningstjänsten över rutinerna. Förra året hade man budgeterat för 250 IVPA-larm.
- Vi hade 488 stycken. Det är jättemycket. Nu måste det hända något relativt fort, vi kan inte åka på så många ett år till, säger Dick Svennefeldt, räddningschef på Region Gotland.
Larmen kostar pengar och tar resurser från räddningstjänstens egentliga huvuduppgifter. Förhoppningen är att IVPA-larmen nu ska kunna minskas.
- Det verkligt akuta ska vi alltid åka på. Men vi tycker att vi åker på en viss mängd av fel saker, säger Dick Svennefeldt.
Både han och Cecilia Gustafsson är överens att om dessa larm ska minskas ställs ytterligare krav på larmoperatörer och den som larmar vid en olycka.