Fåglar ständigt hot mot flygsäkerhet

På Visby flygplats förs en ständig kamp mot de fåglar som gillar att hålla till på flygfältet. Allt för att öka säkerheten.

Leif Jacobsson är en av skyddsjägarna på Visby flygplats. Men det hör till ovanligheterna att man tvingas skjuta djur som hotar flygsäkerheten, det är den sista åtgärd man tar till.

Leif Jacobsson är en av skyddsjägarna på Visby flygplats. Men det hör till ovanligheterna att man tvingas skjuta djur som hotar flygsäkerheten, det är den sista åtgärd man tar till.

Foto: Nils Stahle

Visby2019-11-04 07:07

Inom flyget är säkerheten A och O, så också på Visby flygplats. En viktig del är se till att inga djur eller fåglar hotar säkerheten. 

– Fågel och vilt är en av de flygsäkerhetsrisker som flygplatsen jobbar systematiskt med, både förebyggande och med omedelbara åtgärder som till exempel skyddsjakt, säger Ulf Johansson, risk- och flygsäkerhetskoordinator på Visby flygplats.

Ändå händer det ett tiotal gånger per år att plan kolliderar med fåglar på Visby flygplats. Hittills utan allvarliga konsekvenser för här finns mest småfågel, allt från sparvar till duvor, kråkor och måsar. Men också de kan vara en säkerhetsrisk vid en krock. Större fåglar är ovanliga vid flygplatsen även om havsörnar ibland kommer nära, berättar flygledaren Emil Ekström. Han och kollegorna i tornet spanar ständigt efter fåglar och om de behöver kan de snabbt skrämma fåglarna genom att fyra av någon av de 20 ljudkanoner som finns längs landningsbanan.

– Fåglarna kan vara lite otäcka ibland, särskilt om de blir många, säger Emil Ekström.

Men de som i första hand hanterar fågelproblemet jobbar nere på fältet. En av dem är huvudskyddsjägare Leif Jacobsson. Han kontrollerar regelbundet banorna med bil och är i ständig kontakt med tornet för att rapportera om var det finns fåglar och skrämmer bort de han kör förbi. Tornet kan i sin tur be honom svänga förbi platser där de ser fågelansamlingar. Skyddsjägarna har också tillstånd att skjuta alla typer av djur som hotar säkerheten. Men bössan är den sista utvägen.

– Djur är djur och de ska också leva. Men ibland ställer ungfåglarna till problem, särskilt unga måsar, säger Leif Jacobsson.

När hagelgeväret väl kommer fram gäller det att tänka på vad som finns bakom innan man fyrar av.

– Man får ju inte skjuta sönder utrustningen eller riskera att träffa terminalen, passagerare eller någon på golfbanorna i närheten, säger Leif Jacobsson.

Taktiken på Visby flygplats är alltså att med olika metoder skrämma bort fåglarna. Där skulle Leif Jacobsson gärna se lite nya varianter. I väntan på bättre grejor får han och hans kollegor fortsätta patrullera i bil. Det har hänt att han ägnat ett helt arbetspass åt fåglarna, om det har regnat och maskarna krupit upp ur jorden – en fest för fåglar.

– Det kan vara svårt att hinna med att skrämma bort dem då. Så fort man varit där och fått bort dem är de tillbaka igen, säger Leif Jacobsson.

Flygledarna kan från tornet avlossa de 20 ljudkanoner som finns längs start- och landningsbanan. De höga smällarna gör att fåglarna skräms iväg.
Flygledarna kan från tornet avlossa de 20 ljudkanoner som finns längs start- och landningsbanan. De höga smällarna gör att fåglarna skräms iväg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!