Fick sitt bankkonto stängt – anmäler till ARN

En Visbybo har anmält sin bank på Gotland till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, efter att han fått sitt bankkonto nedstängt.

En man har anmält sin bank till ARN efter att han fått sitt konto spärrat. Han uppger att han inte fått någon förklaring till bankens agerande. (Arkivbild)

En man har anmält sin bank till ARN efter att han fått sitt konto spärrat. Han uppger att han inte fått någon förklaring till bankens agerande. (Arkivbild)

Foto: TT

Visby2024-08-01 05:00

I sin anmälan skriver mannen att han utan förvarning har fått sitt bankkonto i en bank på Gotland stängt. Han uppger att han inte har fått någon förklaring till varför det gjorts, trots att han ringt banken för att få veta orsaken till att kontot spärrats.

Han skriver att han nu inte kan betala exempelvis fakturor, hyra och mat och att han fått alla sina tillgångar spärrade utan svar. ”Nonchalant beteende av banken”, skriver han i sin anmälan.

undefined
I sin anmälan till ARN skriver mannen att han vill ha 50 000 kronor i skadestånd av banken, bland annat på grund av psykisk stress och dåligt mående efter händelsen.

Nu kräver han att få en förklaring till varför kontot spärrats. Han vill dessutom ha 50 000 kronor i skadestånd för bland annat tidsåtgång för att ordna med nytt bankkonto, psykisk stress och dåligt mående och för ”skada avseende personlig ekonomi”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!