Fler förhör väntar efter kollisionen
Polisen ska hålla ytterligare förhör innan kammaråklagare Stefan Creutz beslutar om befälhavarna på M/S Gotland och HSC Gotlandia II ska åtalas för vårdslöshet i sjötrafik.
Foto: Maja Suslin / SCANPIX
Flera olycksfaktorer
Det tog statens haverikommission nästan ett år att presentera sin 100 sidor långa rapport om olyckan. Det gjorde man i juni i år. Där kunde man konstatera att det var flera av varandra oberoende orsaker som låg bakom kollisionen.
Men i rapporten påpekades att båda färjorna körde alldeles för fort i förhållande till att det rådde kraftig dimma vid olyckstillfället. Snabbfärjan låg dessutom över den tillåtna hastigheten i farleden.
En anna faktor som nämndes var att befälhavaren och överstyrmannen var för orutinerade för att ens ha arbetat tillsammans.
Kammaråklagare Stefan Creutz vid Södertörns tingsrätt är den åklagare som har ärendet på sitt bord. Han övertog ärendet efter Henrik Attorps, som tog tjänstledigt i juli.
Nästan direkt efter att Stefan Creutz övertog ärendet gick han på semester. Men förra veckan var han tillbaka på jobbet igen.
- Nu har jag hunnit ögna igenom rapporten, säger han.
Fler förhör
Men han har även beslutat att fler förhör måste hållas med "de inblandade personerna".
- Polisen höll förhör veckan. Vi ska hålla fler den här och nästa vecka också, säger Stefan Creutz.
- Jag gav direktiv om fler förhör och nu väntar jag på resultatet av dem. Vi arbetar på för fullt med ärendet men än kan jag inte ta några beslut om åtal ska väckas eller inte.
Vårdslöshet i sjötrafik?
Tidigast om tre veckor tror Stefan Creutz att han kan ta beslut i ärendet. Sedan tidigare står det klart att den brottsrubricering som ligger närmast till hand är vårdslöshet i sjötrafik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!