Först ställdes färjan som skulle ha gått från Oskarshamn till Visby klockan 05.10 på fredagsmorgonen in. Därefter blev ytterligare tre turer inställda. Det gällde:
- Visby– Nynäshamn klockan 09.10
- Nynäshamn– Visby klockan 13.25
- Visby– Oskarshamn klockan 17.40
Orsaken är ett tekniskt fel på drivlinan på babord sida på fartyget M/S Drotten.
– Vi har inte lyckats åtgärda felet än, men leverantörens tekniker är på väg nu, sade Adam Jacobsson, marknadschef på Destination Gotland, vid klockan 12.45.
Samtliga resenärer från Oskarshamn ska enligt Destination Gotland ha erbjudits plats på färjan som avgick 10.20. De 1 700 resenärer som drabbades på Nynäshamnslinjen bokades om under förmiddagen.
– Vår ambition är att vi ska få med alla passagerare under det här dygnet, men att få med alla bilar kan bli svårt, sade Adam Jacobsson.
Destination Gotland öppnade sin växel extra tidigt under fredagen för att passagerarna skulle ha möjlighet att boka om. Aktuell trafikinfo meddelas även på bolagets hemsida.
LÄS MER: Det här kan du ha rätt till vid försenad och inställd färja