Flera inställda lektioner på Wisbygymnasiet

Inställda gymnasielektioner har blivit ett samtalsämne bland vårdnadshavare. "Jag märker att det skapar oro hos min dotter" säger en förälder.

På Wisbygymnasiet tas det redan i schemaläggningen höjd för att lektioner ställs in, flera vårdnadshavare är fundersamma på hur hur den inställda undervisningen ska kunna tas igen. Personerna på bilden har inget direkt samband med artikeln.

På Wisbygymnasiet tas det redan i schemaläggningen höjd för att lektioner ställs in, flera vårdnadshavare är fundersamma på hur hur den inställda undervisningen ska kunna tas igen. Personerna på bilden har inget direkt samband med artikeln.

Foto: Simon Bendelin/Arkiv

Visby2019-10-30 07:29

Sedan vårterminen 2017 har det totalt varit omkring 2,8 procents inställd lektionstid på Wisbygymnasiets olika program, enligt uppgift från skolans administrative chef Lars Nordahl.

För den enskilde eleven innebär det att lektioner inte sällan ställs in med kort varsel, vilket kan skapa långa glapp mitt på dagen.

"Om undervisningen skett effektivt hade min dotter klarat sin treårsutbildning på två år" säger en av många föräldrar GT talat med.

Görel Robsarve Malmros har en dotter på naturprogrammets första år. Hon upplever det allmänt svårt att som förälder stötta i skolarbetet.

– Vi får som föräldrar sällan eller aldrig reda på att lektioner är inställda, hur eleverna kompenseras eller förväntas ta igen den missade undervisningen, säger hon.

Hon märker även hur de inställda lektionerna, vilket förekommer praktiskt taget någon gång varje vecka, skapar oro hos dottern som lägger stort fokus på sitt skolarbete.

– Hon tycker det är jobbigt att missa undervisningstid och är rädd att inte klara målen, det skapar naturligtvis en stress, säger Görel Robsarve Malmros.

Lars Nordahl säger att skolledningen är medveten om problemet och arbetar för att lösa det.

– Det är inte så att en inställd lektion innebär ledig tid. På de teoretiska programmen blir det oftast istället beting där läraren skriver på plattformen "It's learning" vad ungdomarna förväntas göra, säger han. 

På de yrkesinriktade programmen hjälps lärarna åt mellan klasserna för att hålla undervisningen igång.

Inom Wisbygymnasiet tar man, säger Lars Nordahl, höjd för eventuellt inställda lektioner genom att redan från terminsstart schemalägga fyra procents mer undervisningstid för att kompensera en del av bortfallet.

Bland orsakerna kan härledas att skolan inte har någon vikariepool, vilket är fallet inom grundskolan. Många pensionsavgångar har dessutom inneburit ett skifte bland personalen, i dag finns många mentorer med småbarn som på kort varsel kan behöva stanna hemma för att "vabba", vårda sjukt barn.

– I november ska vi testa ett nytt system där personal drar igång lektionerna även om läraren ringt sig sjuk. De tar närvaro, berättar vad eleverna förväntas göra och avslutar sedan också lektionen, säger Lars Nordahl, administrativ chef på Wisbygymnasiet.

Om en lärare är frånvarande en längre tid sätter dock skolan in vikarie.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!