– Allting gick enligt plan, det blev en flygande start, menade Air Leaps marknadschef Emelie Ahlin efter premiärturen.
Premiärflyget föregicks av en bandklippningsceremoni med Visby Airport-chefen Gunnar Jonasson, Johan Lindvall ordförande i Gotlands Förenade besöksnäring, och Emelie Ahlin.
Planet, som avgick 07.50, var halvbesatt vilket betecknades som en lovande start.
– Vi hade 16 passagerare, vårt plan kan ta upp till 33 passagerare.
Air Leap (engelska för luftsprång) driver en mix av upphandlad och kommersiell trafik och har Arlanda som nav. Visbytrafiken fördelas på destinationerna Bromma och Arlanda med tio respektive tolv veckoavgångar.
– Vi flyger med två tur/retur om dagen måndag-fredag. Med start upp till Bromma och åter vid lunch och dessutom en eftermiddagsavgång till Arlanda. Vi har också en söndagsavgång till Arlanda.
Detta gäller tills vidare. Hur det blir längre fram beror förstås på coronaläget och tillströmningen av passagerare. Men man har inga problem att utöka. Emelie Ahlin:
– Vi avvaktar läget. Ser vi att det blir en ökning kommer vi att kunna öka frekvensen av antalet turer. Till hösten ser vi om restriktionerna normaliserats. Vi kan då också sätta in en större flygplanstyp som tar 72 passagerare.
Emelie Ahlin menar att gårdagens start innebär en klar förstärkning av Gotlands kommunikationer.
– Vägen över Östersjön är ju livsviktig. Nu har man möjlighet att pendla upp på morgonen och hem på eftermiddagen.