Flyttade klassrummet till skogen

Att flytta ut klassrummet i skogen har visat sig vara en effektiv metod att öka elevers koncentrationsförmåga. I går fick 23 gotländska lärare lära sig hur man kan undervisa i matematik ute i det fria.

Lärare lär sig. Jan-Erik Steen, lärare på Montessoriskolan, lägger geometriska mönster med naturmaterial.

Lärare lär sig. Jan-Erik Steen, lärare på Montessoriskolan, lägger geometriska mönster med naturmaterial.

Foto: Henrik Radhe

Visby2012-05-29 04:00

Krokska dungen i Visby, en vanlig måndag eftermiddag. 23 lärare springer runt och letar efter fyra blommor, fyra pinnar och fyra stenar. Nej, det är ingen masspsykos utan en utbildningsdag i konsten att undervisa ute i naturen.

- Det gäller att försöka locka ut lärarna i naturen. De har tyvärr blivit för mycket av administratörer med alldeles för mycket pappersarbete.

Det säger kursledaren Wats Wejdmark. Han är mellanstadielärare från Nynäshamns naturskola och har skrivit boken "Att lära in ute året runt".

En övning går ut på att samla naturföremål och jämföra dem. Vilken är smalast, tjockast, tyngst, lättast och hur bedömer man det?


Praktiska övningar
- Det blir lättare för eleverna att förstå när man får öva mer praktiskt. Övningarna blir mer naturliga när man är utomhus, säger Laila Tumegård, lärare vid Västerhejde skola.

Berit Sefastsson från Hogrän skola håller med.

- Jag kommer absolut att gå ut i naturen i höst med mina ettor.

Utomhuspedagogik är en undervisningsform som har blivit populär på senare år. Undervisningen ska gärna ske i naturen, men platsen kan också vara en park eller på skolgården. Innehållet i undervisningen ska bygga på det som finns på platsen och alla elever ska vara aktiva.

- Om eleverna får vara med och göra saker praktiskt så kommer de att komma ihåg det de lärt sig bättre. Det blir roligare att lära när man använder alla sinnen och inte bara sitter ner vid sin bänk, säger Mats Wejdmark.

Pedagogisk forskning vid Linköpings universitet visar att stressnivåerna minskar och koncentrationen ökar när barn och ungdomar kommer utomhus. Det har även visat sig att barn med adhd kan koncentrera sig bättre efter en tid av utomhusvistelse.

Bland eleverna i studien tyckte många att de kunde tänka och koncentrera sig bättre utomhus. De uppskattade också att de diskuterade mer och lärde sig av varandra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!