I går eftermiddag vid klockan 15.15 skulle ett Boeingplan från Las Palmas ha landat på Visby flygplats. På grund av det dåliga vädret med blåst och snö kunde man inte göra det vid utsatt tid.
Piloten valde då att ligga på så kallad hold, vänteläge, i luftrummet kring flygplatsen för att se om det gick att landa senare.
- Det hade helt och hållet med vädret att göra. Piloten ansåg inte att det var säkert att landa här eftersom friktionsvärdet på landningsbanan inte var tillräckligt högt, förklarar Annika Nyberg, flygplatschef i Visby.
Man mäter konstant det så kallade friktionsvärdet på landningsbanor innan plan ska lyfta eller landa. När det är större plan det handlar om, måste friktionsvärdet vara högre.
Säkerheten först
- Säkerheten kommer först. Vi kan inte riskera avåkningar eller osäkra landningar, säger Annika Nyberg.
Flygledningen på Visby flygplats hade inga invändningar mot att planet skulle landa här. Men det hade piloten. Efter att ha legat i luften över Visby i nästan en kvart bad piloten om att få bli omdirigerad till en annan flygplats.
På Skavsta kunde man ta emot det fullastade planet.
Och strax innan klockan 16 i går eftermiddag kunde planet med de 173 gotlänningarna landa där.
Resenärerna hade rest med charterbolagen Ving och Fritidsresor, och hade 84 respektive 89 resenärer ombord.
När passagerarna kom till Skavsta checkades de in på hotell i närheten.
- Vi måste avvakta och se hur det blir med vädret. Men det troliga är att de måste åka hem till Gotland med buss och båt, säger Marie Malmros, informatör på Fritidsresor.
Annika Nyberg berättar att det är första gången på länge som en pilot vägrar att landa i Visby. Inte ens under förra årets oväder - eller årets - har det beslutet tagits.
- Det är ganska ovanligt att en pilot fattar ett sådant beslut. Men vi måste tänka på att säkerheten kommer först, i alla lägen, säger Annika Nyberg.