I morgon kväll informeras allmänheten om utredningen. Det är tekniska nämnden som bjuder in till mötet som hålls i kontorshotellet Avar på Visborgsområdet.
Det är dags för tekniska nämnden att bestämma om den kommande sommarens parkeringsavgifter i Visby.
Inför beslutet har Region Gotland anlitat konsultföretaget Tyréns för att utvärdera effekterna av parkeringsavgifterna i Visby somrarna 2010 och 2011-
- Förvaltningen har lämnat ett förslag. Nu är frågan ett helt politiskt beslut, säger Ann-Sofi Lindskog, samhällsbyggnadsförvaltningens planeringschefchef.
Anpassade avgifter
Konsultföretaget Tyréns konstaterar att ju högre avgifter, desto kortare tid står bilar parkerade. Försäljningen i centrum gynnas av att samma parkeringsplats används av flera bilar under en dag.
För att minska beläggningen på centrala parkeringsplatser rekommenderas en höjning av avgifterna öster om stadskärnan. Förhoppningen är att höjningen ska leda långtidsparkerarna dit.
Enligt förslaget är att avgifterna höjs från fem till sju kronor i timmen på de attraktiva parkeringarna i Visby centrum och att de sänks från fem till tre kronor på parkeringarna längre från centrum.
Fungerande lösning
- Vi måste hitta en lösning som fungerar för alla, säger Roger Hammarström, ordförande i Visby Centrum AB i samverkan med fastighetsägare, företag i innerstaden och Östercentrum och med Region Gotland som delägare.
Innan jul presenterade Visby Centrum AB sitt förslag till lösning för kommande sommars parkeringsavgifter. Med på mötet var representanter för alla politiska partier och från tekniska förvaltningen, bland dem Ann-Sofi Lindskog.
En enig styrelse i Visby Centrum AB föreslår två timmars fri parkering året om.
Styrelsen gör bedömningen att en sådan lösning tillgodoser alla behov och intressen.
Roger Hammarström vill inte kommentera utan hänvisar till en pågående dialog med regionen samt tisdagskvällens informationsmöte.
Lättare få plats
I kommunikation med Visby centrum AB menar trafikingenjör Lennart Klintbom att två timmar avgiftsfritt innebär minskad tillgänglighet, ökad söktrafik, och att centrala parkeringsplatser blir mer eftertraktade än perifera med låg parkeringstaxa, vilket skulle motverka syftet med parkeringsavgifter, försvåra övervakningen och bli mer personalkrävande.
För snart ett år sedan krävde styrelsen med dåvarande ordförande i Visby Centrum AB bland annat stopp för alla p-avgifter och att p-automaterna skulle tas bort.
Ny modell
I stället föreslås nya och högre parkeringsavgifter i en ny modell för parkeringsavgifter i Visby som delas in i tre olika zoner med olika avgiftsnivåer. I Visby innerstad behålls avgiften 12 kronor timmen, i området just utanför ringmuren en höjning till sju kronor timmen, och i den yttersta zonen en avgift på tre kronor i timmen.