Köerna i rondellen ska minska – här är förslagen

Viss tid på dygnet bildas ofta långa trafikköer i området runt rondellerna på Skarphäll i Visby. Nyligen presenterade Trafikverket en utredning med förslag för att åtgärda problemen.

Vissa tider på dygnet är köerna långa i området kring rondellen Visbyleden-Slitevägen.

Vissa tider på dygnet är köerna långa i området kring rondellen Visbyleden-Slitevägen.

Foto: Tommy Söderlund

Visby2025-04-21 17:30

Efter önskemål från polisen på Gotland har Trafikverket genomförts en utredning av trafiksituationen kring rondellerna vid Skarphäll, dels den större i korsningen mellan Visbyleden (väg 148), Slitevägen (väg 147) och Endreväg och dels den mindre cirkulationsplatsen i anslutning till Skarphälls handelsområde, korsningen Endreväg, Skarphällsgatan och Kastanjegatan. 

 Bakgrunden till utredningen är att polisen återkommande har noterat kraftiga köbildningar vid rondellerna på eftermiddagar när trafiken lämnar Visby. 

I Trafikverkets åtgärdsvalsstudie presenteras i huvudsak tre olika alternativ på åtgärder, som alla anses ha hög måluppfyllelse. 

Utredningsalternativ 1 innebär att rondellen vid Visbyleden byggs om till dubbla körfält med dubbla tillfarter i samtliga riktningar. 

undefined
Utredningsalternativ 1.

Utredningsalternativ 2 innebär att det skapas ytterligare en fil för fri högersväng söderut för trafik från Endreväg. Genomförbarheten för det här alternativet bedöms dock som låg eftersom mark som behöver tas i anspråk är reglerad som parkmark i detaljplanen.

undefined
Utredningsalternativ 2.

Utredningsalternativ 3 (UA3) innebär två körfält in i rondellen från tillfarten Endreväg med ett vänstersvängsmagasin på 50 meter, likt den lösning som finns i "Bilcity"-rondellen i riktning söderut på Toftavägen.

undefined
Utredningsalternativ 3.

Enligt Trafikverkets analys skulle samtliga tre alternativ utredningsalternativ öka kapaciteten i tillfarten från Endreväg och belastningsgraderna indikerar god framkomlighet i den tillfarten. Sett till det är alla tre alternativ lämpliga. 

Då ingen påtaglig köbildning noterats i övriga tillfarter vid de tillfällen som trafikmätningar gjorts föreslås sammanfattningsvis att börja med UA3, som också bedöms vara det billigaste alternativet. Kostnaden bedöms uppgå till cirka 6 000 000 kronor, med en osäkerhet på 30 procent.

UA3 omöjliggör inte heller övriga alternativ om behov uppstår längre fram, menar Trafikverket.

Då åtgärden omfattar Endreväg, som är kommunal, anser Trafikverket att det är upp till Region Gotland att besluta om genomförande.

undefined
Väghållarskap i området. De blåa vägarna är kommunala och de röda är statliga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!