GA byter skepnad
På måndagen kom det första numret ut av gamla GA med en helt ny outfit.Det är samma tidning men med helhetsgrepp på innehåll och modern layout.Redaktionschefen ansvarar för omgörningen av öns tidning med anor från 1872.
Bytt bytt... Tomas Jörholt och Sebastian Bäckström tog ner skylten i går, men satte som tur var också upp den nya. GA mot nya höjder!Foto: Robert Gahnfelt
Foto: Robert Gahnfelt
Varför och hur görs gamla GA om? Många undrar och Peter Wennblad svarar:
- GA ska vara en snygg och modern tidning. Den ska vara lättläst och ha många ingångar på varje sida för att hitta rätt i texter och bilder.
Vad är det som skiljer GA i ny design från den tidigare med layout från slutet av 1990-talet?
- Nu är GA tydligare och mer överskådlig. Nya färger, en ljust röd, en orange, en grå och en turkos, och vinjetter med färg är markörer för olika avdelningar och innehåll. Mer luft och större text underlättar läsningen.
Vilka reaktioner har du fått under den första dagen med nya GA?
- Glatt överraskad, lättläst och allt på rätt plats skrev en trogen läsare i ett sms. Det kom 05.45 på måndagsmorgonen och då var det lätt att vakna. En del som ringt har saknat ledaren på sidan 2 och andra har känt sig obekväma med den nya logotypen. Som allt nytt behöver också GA-läsarna tid för att vänja sig vid nya GA:
Vem svarar för omgörningen?
- Vi har fått hjälp av designföretaget Oktavilla i Stockholm och en stor del av arbetet har gjorts av vår nattchef Fredrik Magnusson som varit ansvarig för formen.
Vilka blir nästa steg för GA?
- GA ska inte bara berätta om vad som händer utan också varför. Nu ska vi koncentrera oss på och utveckla innehållet i tidningen. Mer fördjupning och förklaring väntar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!