Gästabudet som avrundade en lyckad vecka

- Folk har varit väldigt nöjda och det gäller både aktörer och besökare. Stämningen har varit lugn och kamratlig.Så vill Medeltidsveckans generalsekreterare Marie Flemström sammanfatta 2010 års arrangemang.

Foto: Tobias Wallström

Visby2010-08-16 04:00
Det som Marie Flemström gärna framhåller är att det i år har dykt upp en ny generation aktörer på Medeltidsveckan. Det märks bland annat i att antalet programpunkter i år var 45 fler än i fjol.
Detta är naturligtvis en positiv signal inför kommande veckor. Intresset finns och växer.
Medeltidsveckan kan, trots att det alltid är vecka 32, infalla på lite olika ställen i kalendern. Detta år låg veckan på senast möjliga läge. Sena medeltidsveckor brukar höra ihop med ett minskat antal besökare. Men så var det inte denna gång. Det finns ingen publiksiffra men känslan är att det var fler besökare i år än i fjol.

Lyckad medeltidsår
Bra väder, bra marknad, bra arrangemang. Det är sådant som enligt generalsekreteraren gör att 2010 kan skrivas in i historieboken som ett lyckat år för medeltiden. Marie Flemström tycker att det är särskilt glädjande för alla de många gotlänningar som jobbar så hårt för veckan.
En nyhet för året var föreställningen "Skönheten och odjuret", som enligt generalsekreteraren var ett lyckokast med många hänförda besökare, inte minst barnen.
Tornerspelen, "Skönheten", vissa konserter och marknaden är det som ger Stiftelsen Medeltidsveckan inkomster. Förutom sponsorintäkter.
Många tror att alla intäkter går till stiftelsen, men så är det icke. Stiftelsens roll är att samordna och att skapa förutsättningar för många andra att genomföra sina programpunkter.

Ekonomin
Då är vi som alltid inne på Stiftelsens problem, det vill säga att säkra ekonomin.
Det finns flera saker som gör att den årliga utmaningen inför nästa vecka ser svårare ut än tidigare. Ett känt faktum är att Svenska Spel nu sponsrat färdigt och riktar sina insatser åt annat håll. Till detta kommer att en bidragsfinansierad tjänst på veckans kansli försvinner samt att kommunen aviserat att man kommer att halvera sina insatser i form av nyttigheter av olika slag.
- Vi har ett hårt arbete framför oss, bland annat då det gäller att skaffa en ny sponsor, säger Marie Flemström.

Valdemar i farozonen
Hon hoppas att det inte skall gå därhän att man måste skära i själva varumärket, det vill säga första söndagens invigning och Valdemarståg, som ju bjuds åskådarna gratis.
Men när man nu efter en tids semester börjar planera för 2011 har man alltså en kanonvecka bakom sig. Nåja, kanon kan kanske ge fel associationer för någon.

Kanonmiss
I samband med årets invigning och brandskattning hade man flyttat en kanon till ett nytt läge och trodde att det skulle vara en förbättring. Men det blev tvärtom. Genom eko-effekt blev det kanonskott man avfyrade till ett skrämskott bland annat för barn.
- Det var en miss som vi ber om ursäkt för, säger Marie Flemström. Det skall inte upprepas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om