Giganten Triton bäst i klassen på miljö, bogsering och brand

Kustbevakningens nya stolthet KBV 002 Triton knöts fast i Visby hamn i går efter resan från varvet i Rumänien. Båten är ett kraftpaket med stor miljö- och brandkapacitet.

Stort. Kommandobryggan är precis som allt annat ombord av kolossaltformat. Trappor och korridorer ger lite av Gotlandsfärjakänsla. Claes Jakobsson har  följt bygget av nya båten nästan två år vid varvet i Rumänien.

Stort. Kommandobryggan är precis som allt annat ombord av kolossaltformat. Trappor och korridorer ger lite av Gotlandsfärjakänsla. Claes Jakobsson har följt bygget av nya båten nästan två år vid varvet i Rumänien.

Foto: Henrik Radhe

Visby2010-01-22 04:00
Det nya fartyget är inte bara ett av världens modernaste räddningsfartyg. Triton är stor också, en jätte jämfört med KBV 181 som sedan årsskiftet är stationerad i Umeå.
Triton kommer att ha helt andra kvaliteter än sin föregångare. En av befälhavarna ombord, Claes Jakobsson (som bott nästan två år vid varvet och följt byggnationen) berättar att hon byggts och konstruerats för att vara riktigt bra på både oljebekämpning och brandsläckning.

Tar 1 000 liter olja
- Vattenkanonerna når 150 meter och vi kan ta upp 1 000 kubikmeter olja i vattnet som förvaras i tankar i fartyget. Tidigare fick vi samla upp oljan och ha den i behållare eller säckar!
Triton är utrustad med speciella armar som fälls ut över vattnet. På dem sitter upptagningsutrustningen som fångar in oljan. Fartyget har också stora pumpar som kan nyttjas vid riktigt stora oljeolyckor. Oljan kan då tas upp av Triton och läktras till större lastfartyg.
Bogsering är en annan av fartygets specialiteter. Motorstyrkan och en kilometer vajer räcker för att ta en 200 000-tonnare på släp. I full kuling!
Triton är ett stort fartyg så för att kunna manövrera i trängre vatten och utföra uppgifter som kräver mer närkontakt med andra mindre båtar, finns en tenderbåt som kan lyftas i sjön och som då bemannas av fyra kustbevakare. Bara den är tio meter lång och kan operera i knappt åtta timmar på egen hand, men med Triton som trygg bas i närheten.
KBV 002 bemannas för övrigt av två skift på 15 man vardera och av dem är 20 gotlänningar. Hemmahamnen är Slite men kan på grund av gasledningsarbetet inte nyttjas förrän Nord Stream packat och åkt hem. Tills dess ses hon allt som oftast i Visby hamn.
Örjan Samuelsson, stationschef Slite, berättar att fartyget kostar så pass mycket i drift att Kustbevakningens generaldirektör måst begära mer pengar av regeringen. Något oplanerat kuskande runt ön blir det inte tal om.
- Varje patrullering kommer att behöva planeras.
Stor och liten. Man kan göra sig en uppfattning om fartygets storlek genom att beakta att tenderbåten som ligger "instoppad" i sidan är tio meter lång! Triton är en jätte. Foto: Henrik Radhe
Stor och liten. Man kan göra sig en uppfattning om fartygets storlek genom att beakta att tenderbåten som ligger "instoppad" i sidan är tio meter lång! Triton är en jätte. Foto: Henrik Radhe
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om