I går var det dags för årets modell av den årligen återkommande mässan för ungt företagande. Wisby strand fylldes av nära 150 gymnasieelever som visade upp 40 UF-företag inför över 800 besökare. Rekord, konstaterar arrangerande Ung företagsamhet.
13 priser fanns att hämta hem, bland annat för bästa webbplats och bästa affärsplan. Prisutdelning var det på kvällen.
För besökarna bjöds möjlighet till såväl möten med unga entreprenörer som kreativ shopping.
Under gymnasietiden har eleverna lärt sig allt från hur ett företag fungerar till hur man gör en budget, samt startat och drivit ett UF-företag som de också avvecklar.
Bland årets trender noterades företag i kombination med välgörenhet, och företag profilerade mot pensionärer.
- Vi vill vara med och göra skillnad. Vissa säger ge och ta, vi säger ge och få, säger Elsa Sefastsson, Julia Gillros, Josefin Bevacqua, Jolin Gardell, Olivia Ansin, Malin Flodman och Sofia Oscarsson.
Vinnande koncept
Gotlandsfilten UF med värme för två är deras företag i samarbete med föreningen Gotland-Baltikum. Företagsidén är att sälja plädar gjorda av återvunna pet-flaskor och ge överskottet till ett välgörande ändamål.
- Konceptet har fungerat och de sju tjejerna har redan varit i Riga där de skänkt 15 000 kronor samt leksaker, nallar, tandborstar och annat till en dagverksamhet för barn, berättar Elsa Sefastsson.
Senior UF, med Caroline Hammarbäck, Lisa Eksholm, Linn Eriksson och Lowisa Sandsjö har satsat på en unik produkt.
- Vår lärares mamma tyckte det var jättejobbigt att lägga sina värdesaker i rollatorns korg. Vi fick idén att göra praktisk väska att sätta på rollatorn, förklarar tjejerna.
Den regionala mässan ger de gotländska UF-företagen chans att både visa upp sina företag och sälja tjänster och produkter.
Lisa Engström är regionchef för Ung företagsamhet Gotland och har huvudansvar för årets UF-mässa.
- Montrarna i år håller mycket hög kvalitet och det märks ett otroligt engagemang från alla deltagare, konstaterar hon.