Gotland bortom sommarsäsong i sikte för turismen

- Sommaren är säkrad. Nu satsar vi på hösten. Avgörande är transporter, boende och utveckling av aktiviteter.

Visionärer. Christer Granegård och Mats Jansson i marknadsrådet inom den gotländska turistnäringen, satsar på Gotland bortom sommaren.Foto: Rolf Jönsson

Visionärer. Christer Granegård och Mats Jansson i marknadsrådet inom den gotländska turistnäringen, satsar på Gotland bortom sommaren.Foto: Rolf Jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Visby2010-03-12 04:00
Hotelldirektör Håkan Westerholm sammanfattade läget när marknadsrådet inom den gotländska turistnäringen i går presenterade resmålet Gotland på Munkkällaren.
- Tänk vidare, hitta fler områden med gemensamma vinnare, se samarbetsmöjligheter och inte konkurrens, sade i Per-Erling Evensen när sommaren 2010 och ön som besöksmål året om med nya marknader i sikte diskuterades.
På plats var företrädare för Gotlands hotell- och pensionatsvärdar, Gotland promotion, konferens Gotland, Wisby strand congress och event, Gotlandsflyg, Destination Gotland och Gotlands turistförening.

Riktad information
Samarbete, riktad information om och marknadsföring av Gotland samt paketering av Gotland som resmål bortom sommaren.
- En fortsatt ritt på fjolårets framgångar med bra inflöde av turister till Gotland, rapporterade Mats Jansson, t f turistchef vid Gotlands turistförening.
- Klart vi vill utveckla Gotlands som besöksmål. Varumärket Gotland är vår spelplan, sammanfattade Per-Erling Evensen och pekade på Gotland promotion, ett paraplyföretag och en samlad plats på nätet för bokningar av resor, boende och upplevelser för den gotländska besöksnäringen.
Sommaren på Gotland är välbesökt. Nu gäller att fortsatt hålla högsäsongens ställning och samtidigt marknadsföra Gotland året om. Frågan är hur mycket som kan flyttas, och vad, utan att äventyra sommaren.
- Gotlandsflygs direkt- linje året om till Göteborg har redan överträffat förväntningarna. Vi bygger på naturliga kopplingar och det finns redan mellan Gotland och Göteborg. Nu gäller det att kommunicera Gotland som besöksmål. Turism är en industri att satsa på, konstaterade vd Ola Mattsson.
Munkkällarens Lenta Rosenlund väntar inte stilla på sommarens Göteborgshäng utan påminde om det Öppna Gotland som var och är.
- Tala om att det finns ett billigare Gotland, höst, vinter och vår. Vi får inte tappa vår högsäsong, men då är ju mycket dyrare, exempelvis boendet. För vår bransch kan det betyda att vi missar den personal vi vill ha.
Christer Granegård, med erfarenhet från länsstyrelsen, Almi och Turistföreningen, lyfte vikten av ett förfinat marknadsföringsarbete med sikte på små aktörer.
Reklambyråchefen Julia Bendelin:
- Vi satsar på vässade erbjudanden året om med marknadsföring av Gotland året om. Men då måste ön vara öppen, inte bara Visby.
Claes Göran Appelquist, Ihre kvarn, pekade på problematiken med det från 15 augusti stängda Gotland och tipsade om samordning av landsbygdsföretagens öppethållande under för- och eftersäsong.
Om samordningens fördelar med gemensam annonsering, vittnade Yllets Agneta Werkelin.
- Shopping är en näring att räkna med och det är till fördel för alla när våra medlemsföretag går ut i en gemensam annons om våra utökade öppettider. Förhoppningen är att fler ska följa vårt exempel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!