Gotlands Media stärker redaktionsledningen

Öns mediehus fortsätter att satsa och anpassa sig till omvärldens ständiga förändring. En ny nyhetschef tillträder snart på Gotlands Tidningar samtidigt som en lokal redaktionsledning bildas för att möjliggöra satsningar på journalistik och digitalisering.

Ny redaktionsledning på Gotlands Media. Från vänster: Cecilia Thomsson, Pär Ullrich, Kalle Forssell, Vilda Engström.

Ny redaktionsledning på Gotlands Media. Från vänster: Cecilia Thomsson, Pär Ullrich, Kalle Forssell, Vilda Engström.

Foto: Emil Lundberg

Visby2023-05-17 14:44

Som vi tidigare berättat pågår ett förnyelsearbete inom Gotlands Media och ägarkoncernen NTM där den redaktionella organisationen görs om för att stå bättre rustad för nuvarande och kommande utmaningar. Johan Mattisson, tidigare vd på Gotlands Media, fick liksom övriga vd:ar inom NTM nya roller inom moderbolaget. Kort därefter utsågs Pär Ullrich, tidigare nyhetschef på Gotlands Allehanda, till chefredaktör på Helagotland.se. Samma förändring har under vintern och våren skett på flera av NTM:s lokala titlar och en rad nya chefredaktörer har utsetts.

– Omgörningen på det planet, med en högsta redaktionell chef på Gotlands Media samt på flera av våra systertitlar inom NTM, gjordes för att renodla och tydliggöra vår redaktionella organisation och sätta skarpare fokus på kärnan i verksamheten som är och alltid varit den oberoende lokala journalistiken, säger Pär Ullrich.

Cecilia Thomsson är sedan ett par månader nyhetschef och ansvarig utgivare på Gotlands Allehanda och sedan i början av året har Kalle Forssell förstärkt Gotlands Media som ny sportchef. Nu är det även klart med en ny nyhetschef och ansvarig utgivare på GT, efter att Mats Pettersson som tidigare innehaft rollen valt att sluta. På måndag tillträder Vilda Engström, tidigare reporter, tillförordnad nyhetschef och ställföreträdande ansvarig utgivare på Gotlands Allehanda, som nyhetschef på GT.

– Det var en oväntad fråga, efter så många år som GA-medarbetare. Men det känns både spännande, utmanande och kul att få ägna sig helhjärtat åt nyhetschefsjobbet och att få fortsätta göra angelägen lokal journalistik tillsammans med GT-gänget. Det är nytt och bekant på samma gång, säger Vilda Engström.

– Jag är väldigt glad över att Vilda valt att tacka ja till tjänsten. Hon är en väldigt trygg person och journalist och har många starka egenskaper som utgivare såväl som ledare. Jag är övertygad om att hon kommer att lyckas utmärkt i sin nya roll, säger Pär Ullrich. 

Nyligen slutade även Ulrica Fransson, som under de senaste åren varit onlinechef på Gotlands Media. Den nybildade redaktionsledningen består av Pär Ullrich (chefredaktör och sajtchef), Vilda Engström (tillträdande nyhetschef och ansvarig utgivare på GT), Cecilia Thomsson (nyhetschef och ansvarig utgivare för GA) och Kalle Forssell (sportchef).

undefined
Gotlands Medias nya redaktionsledning.

Pär Ullrich kommer att leda arbetet på den gemensamma nyhetsdesken, med fokus på Helagotland.se, som i den nya organisationen förstärks med ett antal personer. Övriga chefer och respektive avdelningar kommer att ha fullt fokus på att arbeta med och utveckla journalistiken i flera kanaler, digitalt samt i våra papperstidningar.

– Vi har en väldigt stark och kompetent redaktionsledning på plats och det kommer att behövas för vi har mycket att göra. Utvecklingen går väldigt snabbt nu och det råder knappast brist på utmaningar för lokala medier. Vi måste våga testa, experimentera och vara snabba till förändring, samtidigt som vi behöver vara ödmjuka inför att vi inte alltid vet vad som väntar bakom nästa hörn, säger Pär Ullrich och fortsätter:

– Vårt mål är att ge läsarna den bästa och snabbaste lokala nyhetsbevakningen. Samtidigt behöver vi sätta fokus på fördjupande journalistik och arbeta mer med egna, unika storys som erbjuder flera perspektiv och infallsvinklar. Det är vad läsarna vill ha och förväntar sig av medier idag. Men först och främst behöver vi sätta organisationen, våra nya arbetssätt och se till att varje avdelning är rätt bemannad och har rätt förutsättningar för att lyckas. Vi har gott om smarta och duktiga journalister här, men vi behöver också bli fler då omorganisationen inte innebär att vi gör några nedskärningar, säger Pär Ullrich.

På försäljningssidan på Gotland styr precis som tidigare försäljningschef Melker Andersson. Den, eller andra lokala avdelningar, har inte påverkats av den redaktionella omorganisationen.

NTM:s organisation

I den nya redaktionella organisationen inom NTM-koncernen är Nils Olauson, tidigare vd för Öst Media, affärsområdeschef. Publicistisk chef, bland annat med ansvar för att stötta Gotlands Media, är Maria Kustvik, tidigare chefredaktör på Corren.

NTM är en stiftelseägd koncern med journalistiken i fokus, där överskott återinvesteras i verksamhetens olika avdelningar för att säkra den publicistiska verksamheten på lång sikt.

Här kan du läsa mer om NTM-koncernen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!