Förberedelserna med att utveckla organisation och erbjudande inleds omgående, men planen är att trafiken inte ska starta förrän våren 2024.
– Med Birka Stockholm befäster vi ytterligare vår position inom passagerarsjöfart i Östersjön, säger Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson i ett pressmeddelande.
Birka är ett renodlat passagerarfartyg utan bildäck. Det har varit i trafik sedan 2004, inledningsvis som M/S Birka Paradise. För många är fartyget känt för kryssningstrafiken mellan Stockholm och Mariehamn, en verksamhet som lades ner under pandemin. Efter det har åländska Eckerökoncernen försökt sälja fartyget och bland annat lanserat det som, efter en ombyggnad, tänkbart för polarkryssningar.
Gotlandsbolaget betalar cirka 430 miljoner kronor för M/S Birka Stockholm, som Destination Gotland kommer att använda fartyget för att erbjuda kryssningar, och som ett komplement till befintlig Gotlandstrafik. Birka Stockholm kommer att trafikera Stockholm, Mariehamn och Visby med varierande trafikupplägg beroende på säsong.
– Vi ser stora möjligheter för henne att komplettera Gotlandstrafiken, säger Håkan Johansson.
Gotlandsbolaget bedömer att det finns en marknad för den typ av kryssningar man tänker bedriva med M/S Birka Stockholm. Den nya sträckan kommer att erbjuda tax-free, mat och underhållning och passagerarna kommer att kunna välja vilka sträckor de vill åka med. För gotlänningar innebär det ett ökat antal avgångar för de som har mer tid och inte har med sig bil, eller vill göra en nöjeskryssning.
– Det innebär nya arbetstillfällen under svensk flagg, och vi kommer även utveckla vår organisation i land. Nöjeskryssningar är en annan produkt än den vi har idag, säger Destination Gotlands vd Marcus Risberg.