- Vi har lyckats få tag i en trejde maskin som gör att vi kan utöka trafiken. Tanken är att det blir en permanent trafik med upp till tio avgångar mellan Visby och Arlanda per dag, säger Ola Mattsson som är chef för Gotlandsflyg.
Hur kan ni våga satsa nu när Skyways inte klarade det?
- En förklaring är att vi kommer köra med en mindre maskin än den Skyways hade. På så sätt kan vi lättare fylla flyget och få full beläggning, säger Ola och fortsätter:
- Men sen har vi också helt olika syn på hur en verksamhet ska bedrivas. I Skyways fall fick kunden betala alla kostnader som trillade på. I vårt fall kollar vi vad en kund verkligen är villig att betala, och sätter stopp innan det blir för mycket.
Ola Mattsson är dock tydlig med att inget skulle fungera om det inte vore för den personal man har idag.
- De åsidosatte direkt sina egna planer vid Skyways konkurs och gick istället in och hjälpte till vid all den förvirring som fanns i flyghallarna. Och sedan har de också jobbat på alla extrainsatta flygturer för det nya behovet som skapades. De har varit helt fantastiskta.
Apropå personal, kommer fler att anställas nu?
- Just nu till sommaren får vi pussla med de vikarier vi har. Men till hösten behöver vi fler och vi kommer att bygga upp en stabil och varaktig organisation för det här.
- Och som tradition är det alltid gotlänningar som får jobb hos oss när det gäller värdinnor och markfolk. Piloterna kommer ofta från annat håll men de brukar ju bli gotlänningar till slut de också.