Granskade Solklintsskolan
Skolinspektionen har granskat Solklintsskolan i Slite efter en anmälan i somras rörande en högstadieelevs behov av särskilt stöd.
Skolan har svarat på anklagelserna och menar att undervisningen anpassats särskilt för eleven med bland annat olika former av läromedel, tillgång till egen dator och stöd av kommunikationslärare. Skolan menar att eleven inte lämnat skolgården och att skolan har god uppsikt över eleverna. Dessutom anser skolan att eleven visserligen vid ett tillfälle blev kränkt men att skolan fick kännedom om händelsen och pratade med lärare, elever och föräldrar om det som hänt. Ett åtgärdsprogram upprättades för att undvika att något liknande skulle hända i framtiden. I övrigt anser skolan att de inte fått någon som helst kännedom om att andra kränkningar skulle ha inträffat.
Skolinspektionen menar att skolan vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de kränkningar man haft kännedom om. Eleven har fått den undervisning som krävs vid en särskild undervisningsgrupp och skolan har anpassat åtgärder och upprättat åtgärdsprogram. Att eleven inte uppfyllt undervisningsmålen beror delvis på att eleven inte varit full tid i skolan på grund av elevens resväg till skolan, visar utredningen. Skolinspektionen poängterar dock att om en skola tar emot en elev med som kräver ett omfattande stödbehov så skall kraftfulla åtgärder sättas in och systematiska uppföljningar göras. Enligt Skolinspektionen skulle skolan i högre grad och oftare ha kontrollerat om deras stödåtgärder var effektiva och tillräckliga. Skolan borde ha gjort ett helhetsgrepp på elevens skolsituation. Skolan borde även ha utarbetat mål för alla skolämnena och även ha dokumenterat hur man försökt hjälpa eleven.
Eleven studerar idag vid en annan skola.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!