Tillgång och efterfrågan tvingar just nu upp biljettpriserna, om det ens går att hitta lediga flygstolar. Det blev följden sedan flygbolaget BRA i höstas valde att sluta flyga till Bromma. Återstår för de gotländska resenärerna gör just nu bara SAS, från Visby till Arlanda, med ett fåtal avgångar varje dag.
– Nästa vecka kommer det ytterligare ett par avgångar per dag, och i april ytterligare två. Då är vi uppe i åtta avgångar per dag, mot fyra i dag, säger Gunnar Jonasson, flygplatschef för Swedavia i Visby.
Han konstaterar att den som flyger mycket kan köpa buntbiljetter, och då komma undan med 1 290 kronor per resa. Den som bara flyger enstaka gånger har kunnat få betala mer, men priset varierar och kan vara både högre och lägre.
– Man kan säga att efterfrågan har varit högre än utbudet i början på året, med välfyllda plan där kanske inte alla har kommit med. De sista platserna har då haft ett högre pris, konstaterar Gunnar Jonasson och hänvisar i övrigt prisfrågor till SAS.
Med jobb i Norge tvingas Ylva Johansson flyga en gång i månaden till och från Arlanda.
– Jag är riktigt förbannad. Planen går för sällan, säger hon.
Genom att boka långt i förväg försöker hon få ner priset, som ändå stuckit iväg.
– När jag en gång skulle åka ville de ha 2 800 kronor för en enkel från Arlanda hem till den här kobben. Jag fick ta båten, säger Ylva Johansson.
Reagerat på priset har också Conny Norrby gjort, som just rest tur och retur med sin son och SAS mellan Visby och Kiruna, via Arlanda.
– 7 850 kronor, nästan 8 000 kronor. Det är helt sanslöst. Jag hade kommit till Thailand ensam tur och retur för de pengarna, säger han.
Men läget kan ljusna med fler avgångar, som påverkar priserna. Förutom att SAS växlar upp med fler plan och avgångar hoppas Gunnar Jonasson på ytterligare bolag till och från Visby.
– Vi hoppas på andra aktörer också. Vi är för konkurrens och vill såklart att vi ska ha ett utbud i paritet med den efterfrågan som finns, säger han.
I sommar kommer Finnair att ha avgångar direkt från Visby till Helsingfors, men Norwegian också att trafikera Visby – Arlanda, samt Västflyg sträckan Visby – Trollhättan.
– I sommar blir det konkurrens på Stockholmstrafiken, säger Gunnar Jonasson och utesluter inte nya aktörer utöver det:
– Vi vet att det på flera orter finns ett intresse att starta trafik. Där det finns ett behov finns det givetvis entreprenörer som undersöker de möjligheterna, säger Gunnar Jonasson, utan att i dagsläget ha mer konkreta besked än så.