Här behövs både knopp och kropp

Samarbeta, hoppa, klättra, krypa, åla, leka och bära. Äventyrspedagogik är ett annorlunda sätt att lära.

Ett lyft för lärande. I gruppen med Adam, Elias, Melwin, Sanna, Jessie och Moa.

Ett lyft för lärande. I gruppen med Adam, Elias, Melwin, Sanna, Jessie och Moa.

Foto: Rolf Jönsson

Visby2011-03-31 04:00

Kan man träna kamratskap och samarbete på ett lekfullt och stimulerande sätt och samtidigt utmana både kroppen och knoppen?

- Ja, säger fritidspedagogerna Olof Holgersson och Mats Hallin som är examinerade äventyrspedagoger vid Luleå universitet.

I går ledde de en äventyrsdag för elever och pedagoger i fjärde klass vid Terra Novaskolan. Tidigare har skolans tvåor, treor, femmor och sexor haft egna äventyrsdagar.


Gräsmatta som golv
Intill Terra Novaskolan har en skogsdunge blivit skolskog och ängen intill blivit ett klassrum med gräsmatta som golv och himlen som tak.

Den magiska cirkeln, guldrusch, bygga bro och rörledning är några av banorna som äventyrspedagogerna byggt upp när skolan flyttar undervisningen utomhus.

- Det handlar om att lösa olika uppgifter i grupp. För att göra det måste man samarbeta, använda hela kroppen och dessutom vara lite klurig, säger Mats Hallin.


Helhetsperspektiv
Äventyrspedagogik är en metod för att utveckla både individen och gruppen.

- Alla i gruppen måste hjälpas åt. Ingen lyckas lösa uppgifterna utan att samarbeta, förklarar Mats Hallin.

Äventyrspedagogik grundas på spännande lärande genom upplevelser och stärkning av gruppstrukturer genom samarbete.

- Det är väldigt intressant och roligt att se hur elever som kan vara tysta och tillbakadragna i klassrummet gör sina röster hörda och tar plats i gruppen när vi är här ute, säger rektor Anne Svensson.

Efter en snabb instruktion bildar eleverna grupper och utser ledare. För varje äventyr finns en pärm med information om uppdraget och vilka regler som gäller.


Spännande lärande
Äventyrspedagogik handlar inte om tips på aktiviteter. Det är en metod med helhetsperspektiv och praktiska tillämpningar på undervisning och lärande som barn- och utbildningsförvaltningen satsar på genom Pedagogiskt mediacentrum, PMC, med Karin Nyström som ansvarig.

Under året har Mats Hallin och Olof Holgersson tillsammans en halvtidstjänst som äventyrspedagoger på Gotland, och i höst kommer en grundkurs i äventyrspedagogik att hållas på ön. Den riktas till personal som arbetar med barn och ungdomar i skola, förskola och fritidshem och genomförs i samarbete med Luleå universitet.

- Äventyrspedagogiken kan anpassas för alla åldrar, från treåringar till vuxna, berättar äventyrspedagogerna som tipsar om äventyrssatsningen med kamratbanor och spelplan vid Lojsta.

Se mer i faktan ovan.

Äventyrsstationer. Alla i laget hjälps åt när bollen ska tas av Melwin, Elias, Adam, Sanna, Jessie och Moa.Foto: Rolf Jönsson
Äventyrsstationer. Alla i laget hjälps åt när bollen ska tas av Melwin, Elias, Adam, Sanna, Jessie och Moa.Foto: Rolf Jönsson

Äventyrspedagogik på Gotland:

Kamratbanorna är konstruerade så att gruppen måste samarbeta för att lyckas.

Aktiviteterna är anpassade efter olika åldersgrupper.

Kamratövningar bygger på samarbete och kroppskontakt, är relationsskapande och utvecklar en känsla av samhörighet.

I Lojsta finns det en äventyrsskog som är en spelplan där man kan genomföra olika äventyr: Smartkids (kunskapsorientering), Miniäventyr (fantasiäventyr), Skattkistans hemlighet (banor och krypton) och Sea sharks (ett äventyr som kretsar kring global uppvärmning och kan utföras med dag- och/eller nattdel).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om