Här väntar nya prishöjningar

Prishöjningar på färjorna är långt ifrån slut. Färjepriserna kan stiga med upp till 30 procent de närmaste åren, enligt Trafikverket.

Oskarshamn. Här passerar stora mängder gods som kan komma att påverkas av framtida biljettprishöjningar.FOTO: HENRIK RADHE

Oskarshamn. Här passerar stora mängder gods som kan komma att påverkas av framtida biljettprishöjningar.FOTO: HENRIK RADHE

Foto: Henrik Radhe

Visby2012-04-24 04:00

- Det är ett direkt hot om utslagning mot jordbrukssektorn, säger Per Lindskog.

Biljettpriserna på färjorna har gått upp med 25 procent sedan 2006, enligt Trafikverkets statistik. Mycket talar för att den prisökningen kommer att fortsätta även kommande år. Sedan 2006 har priset på olja fördubblats.

- Om oljepriset skulle öka med 100 procent till stiger biljettpriset med mellan 25 och 30 procent, säger Lars Hellström, avtalsansvarig på Trafikverket.


Direkt hot
I mars höjde rederiet priserna med nära tio procent.

- Det är ett direkt hot med utslagning inom jordbrukssektorn, säger Per Lindskog på Region Gotland om den utvecklingen skulle fortsätta.

Han hänvisar till den förstudie som nyligen presenterades av vilka konsekvenserna skulle bli för Gotland om priset stiger ytterligare. Jordbruk och livsmedelsproduktion, tillverkningsindustrin, turismen och byggnäringen skulle alla drabbas mycket hårt.

Per Lindskog representerar regionen, tillsammans med tre personer från Trafikverket, i den styrgrupp som ska ta fram underlag inför den nya färjeupphandlingen 2017. Med stigande oljepriser och ökande svavelavgifter ser Per Lindskog att man måste agera långt tidigare.


Flyttade turer
- Ser vi bara till vad som händer efter 2017 kan kon dö medan gräset gror, säger Per Lindskog.

Han menar att den osäkerhet som råder inför framtida Gotlandstrafik påverkar ön redan nu.

Företrädare för regionen uppvaktade nyligen infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och i de kontakter man hittills haft med Trafikverket och med regeringen upplever Per Lindskog att Gotland mötts med förståelse.

- Men det är en sak att lyssna och en annan att gå till handling, säger Per Lindskog.

Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland, har sedan 2009 varit med om flera prisjusteringar till följd av världsmarknadspriset på olja och han utesluter inte framtida ytterligare justeringar i den storleksordning Trafikverket kalkylerar med.


En miljard
2011 kostade färjetrafiken en miljard kronor. Av den summan stod staten för 40 procent och resenärerna för 60 procent.

Som ett led i att försöka dämpa prisutvecklingen har rederiet inom ramen för gällande avtal valt att flytta turer. November till mars trafikeras inte Oskarshamn på lördagsmorgnar och tisdagar januari till mars ställs förmiddagsturen till Nynäshamn in helt. Hur avtalet på de två hamnarna ser ut efter 2017 utreds just nu av Trafikverkets styrgrupp. Ett underlag ska ligga klart efter sommaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!