PLANEN: Här är gatorna där hastigheten sänks

Region Gotland har gjort en översyn av hastighetsbegränsningarna i Visby och föreslår ändringar på 39 gator och vägar. ”Vi hoppas på en bred förändring från 50 till 40 inom Visby”, säger William Forslund på regionen.

Allégatan är en av många Visbygator där teknikförvaltningen vill sänka hastihetsbegränsningen från 50 till 40 kilometer i timmen.

Allégatan är en av många Visbygator där teknikförvaltningen vill sänka hastihetsbegränsningen från 50 till 40 kilometer i timmen.

Foto: Dennis Pettersson/arkiv

Visby2024-04-18 08:41

Nyheten i korthet

  • Region Gotland föreslår hastighetssänkning på 39 gator och vägar i Visby, med målet att sänka hastigheterna från 50 till 40 kilometer i timmen.
  • Syftet är att minska risken för allvarliga olyckor, buller och att förbättra luftkvaliteten i staden.
  • Om tekniska nämnden godkänner förslaget den 29 maj, kommer förändringarna att genomföras efter sommaren 2024.

Tekniska förvaltningen har tagit fram ett förslag på hastighetsrevidering och planen är att ändringarna ska vara genomförda efter sommaren. Enligt planen ska tekniska nämnden besluta om revideringen den 29 maj, men innan dess ska polisen, räddningstjänsten och kollektivtrafiken säga sitt.

William Forslund, enhetschef på regionens avdelning för trafik och gata, poängterar att listan är ett förslag och att det kan bli ändringar innan allt är klart.

– Vi på trafik och gata hoppas dock på en bred förändring från 50 till 40 kilometer i timmen inom tätorten Visby, säger han.

undefined
William Forslund är enhetschef för avdelningen Gata och park på teknikförvaltningen.

Under våren 2024 har förvaltningen gjort en översyn av vägnätet inom Visbys tätbebyggda områden och sammanställt en lista över gator där det råder 50 kilometer per timme och tagit fram ett förslag på ändrade gränser där det är motiverat. 

På listan finns 39 gator och vägar med. De allra flesta ändringarna gäller 50-sträckor men även en 60-sträcka finns med. Två av förslagen gäller höjda hastighetsgränser – på Skogslundsvägen på Terra Nova och Lundbygatan Österby – från 50 till 60 kilometer i timmen.

undefined
Skogslundsvägen vid Terra Nova är en av få vägar där regionen föreslår höjd hastighetsbegränsning på delar var vägen, det gäller sträckan mellan Bundmakargatan och Kakelugnsgatan.

Anledningen till revideringen är flera. Sänkta hastigheter minskar risken för allvarliga olyckor, buller och inte minst farliga partiklar i luften, enligt tekniska förvaltningen. Det sistnämnda är också ett av de tyngst vägande skälen till förslaget, enligt skrivelsen.

Det konstateras också att regionen inte klarar att hålla en godkänd luftkvalitet i Visby och det nya luftdirektiv som väntas beslutas av EU inom kort kommer att innebära en ännu lägre gräns.

”Därför kommer fler åtgärder krävas för god luft i Visby. En god luftkvalitet är också en förutsättning för att få fram detaljplaner för fler bostäder. För att nå Regionfullmäktiges mål om bostadsförsörjning krävs det att PM10-nivåerna sjunker”, skriver tjänstemännen vidare.

undefined
Follingboväg, mellan Österväg och Visbyleden, föreslås få sänkt hastighet från 50 till 40 kilometer i timmen.

Mindre variation på hastighetsbegränsningar gör också att trafiken flyter på bättre och med det nya förslaget skulle det i stort sett inte finnas några 50-sträckor kvar. En sänkning från 50 till 40 innebär en sänkning av medelhastigheten med cirka 3 kilometer i timmen.

”Det kan låta lite, men från trafiksäkerhetssynpunkt ger det en minskad risk för dödsolyckor med 25–30 procent. Forskningen är enig om att hastighet står i direkt relation till trafiksäkerhet ju lägre hastigheter desto tryggare och säkrare stadsmiljö får gångare, cyklister och även andra bilister”, står det i skrivelsen.

undefined
På delar av Kolonigatan i Visby är det 30 kilometer per timme som gäller. Nu vill regionen sänka gränsen på 50-sträckan, mellan Bohusgatan och Allégatan, till 40 kilometer i timmen.

Revideringen av hastigheterna i Visby är den första av flera planerade översyner och anpassningar i de gotländska tätorterna. 

– Vi inväntar tekniska nämnden innan vi uttalar oss mer om tidplan eller övriga tätorter. Om det faller ut så att nämnden beslutar om hastighetsrevision i Visby så kommer vi även föreslå detta för övriga tätorter, säger William Forslund.

Förvaltningen tror inte att det räcker med att bara byta ut skyltarna för att få bilisterna att sänka hastigheten eftersom ”det kan saknas acceptans för åtgärden hos vissa bilister”. Därför vill man också genomföra ”hastighetsdämpande åtgärder” som farthinder, cirkulationsplatser och hastighetssäkrade gång- och cykelpassager.

undefined
Regionen vill komplettera omskyltningen med andra åtgärder för att hålla nere hastigheterna, som olika typer av farthinder.

Att ta fram och byta ut alla skyltar i Visby beräknas ta sammanlagt två månader. Förslaget är att arbetet genomförs efter sommaren 2024. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!