Det är svårt att hitta sjömän till svenskflaggade fartyg. Av den anledningen passade rederiet BRP på att hålla ett rekryteringsevenemang i Visby hamn på söndagen.
– Det är svårt att hitta matroser och motormän. De slutar ofta efter ett par år, eller utbildar sig till befäl. Det är en stor brist i dag och värre kommer det att bli. Det är stora pensionsavgångar som väntar, säger Helena Peterson, hr-koordinator, vid BRP.
Många rederier har sina fartyg flaggade i andra länder. Det innebär att manskapet ofta tas in från bemanningsbolag som förmedlar utländsk personal, de är ofta från Filippinerna.
– Vi är ett av få rederier som inte har utländsk personal. Vi byter alltid besättning i Sverige och så följer vi svenskt kollektivavtal, säger Helena Peterson.
En maskinman ombord på ett svenskflaggat fartyg har omkring 30 000 kronor i månadslön. Tankfartyget Fox Sunrise som ofta ligger i Visby hamn tillhör BRP och går med olja. Oljan hämtas i Köpenhamn och sedan gör fartyget stopp i Ystad, Karlskrona och Visby. De transporterar den olja som Destination Gotlands fartyg går på. Gasen till DG:s nyaste färja kommer däremot med ett annat fartyg.
– Vi har goda erfarenheter av gotländsk personal. Systerfartyget till Fox Sunrise har en gotländsk befälhavare som började som sjöman för flera år sedan, säger Helena Peterson.
BRP startades 1907 av Johan Peterson och dennes bröder. Rederiet är familjeägt och drivs i dag av fjärde generationens Petersons.