Hög fart, orutin och dimma
Orutin, dimma och alldeles för hög hastighet.Det menar Statens haverikommissionen var avgörande faktorer till varför de båda Gotlandsfärjorna kolliderade med varandra utanför Nynäshamn förra sommaren.
Foto: FREDRIK PERSSON / SCANPIX
Nu, efter elva månader och tusentals arbetstimmar, har Statens haverikommission kommit med sin slutrapport. I den 114 sidor långa rapporten har Haverikommissionen listat en mängd olika faktorer som ligger bakom det faktum att de båda Gotlandsfärjorna körde in i varandra.
– Det har tagit lång tid att komma fram till det här. Men vi har intervjuat mängder med personer och dubbel - och trippelkollat alla fakta, förklarar Göran Rosvall, utredningsordförande hos Statens haverikommission.
Orutinerade befäl
Redan tidigt i rapporten konstaterar utredarna de flesta bristerna låg hos HSC Gotlandia II och dess besättning. Framförallt saknade befälhavaren och överstyrmannen den rutin som krävs för att köra snabbfärjan.
– Var och en för sig är de rutinerade. Men båda saknar framförallt rutin för att tillsammans köra färjan, förklarar Göran Rosvall.
Meningen var egentligen att en rutinerad befälhavare skulle ha kört snabbfärjan just den här dagen. Men på grund av ett läkarbesök bytte befälhavarna pass med varandra. Och just i det avseendet får Destination Gotland svidande kritik av Haverikommissionen.
– Det fanns inga rutiner, eller om det brast i rutinerna, för hur besättningen kan och får byta pass med varandra, säger Göran Rosvall.
Olika orsaker
På olycksdagen rådde dimma vid inloppet till Nynäshamn. Befälhavarna på snabbfärjan har i efterhand berättat hur "allt hände på en och samma gång" strax innan olyckstillfället. Bland annat gick ett larm på bryggan om att en passagerare behövde sjukvårdshjälp.
Samtidigt ljöd mistluren från HSC Gotlandia II och en pråm låg i närheten som snabbfärjan väjde för. Till detta hör också det faktum att snabbfärjan höll högre än tillåten hastighet.
– Båda färjorna körde egentligen fortare än vad de borde ha gjort, om man ser till dimman, säger Göran Rosvall och nämner också att ingen av färjorna saktade ner för att utvärdera vad som var på väg att hända.
– Men hade inte alla de här faktorerna inträffat på en och samma gång tror jag inte att det hade blivit en kollision, säger Göran Rosvall.
Åtgärda rutiner
Nu rekommenderar Statens haverikommissionen att en rad åtgärder och rutiner måste ses över. Haverikommissionen vill att Transportstyrelsen bland annat ska höja kraven på certifikat för manövrering av snabbfärjor samt att samordningen för godkännande av bemanning om nödplaner måste ses över.
Dessutom menar Statens haverikommission att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ser till att samordningen förbättras mellan statlig och kommunal räddningstjänst samt andra samhällsorgan.
– Vi har sagt att vi vill ha in deras synpunkter senast i december. När det gäller Destination Gotland har vi fört dialog med dem hela tiden. Vi anser att de också måste åtgärda en rad saker i sina rutiner, säger Göran Rosvall.
Även Rikstrafiken och Sjöfartsverket ska förklara vilka åtgärder som vidtagits efter Statens haverikommissions rapport.
– Vi måste göra ändringar i regelverket och förhindra att olyckor av det här slaget kan ske i framtiden, säger Rosvall.
Kollisionen slutade med att 33 personer skadades lindrigt. Flera fördes till sjukhus, men benbrott var de allvarligaste skadorna som rapporterades.
Det tog sex minuter innan SOS fick larm om kollisionen, och då var det en privatperson som ringde från den lilla snabbfärjan.
Den lilla snabbfärjan fick tas ur trafik under hela förra säsongen. Det har kostat över 20 miljoner kronor att laga HSC Gotlandia II.
Under några omtumlande dagar fick Destination Gotland lägga om hela sin trafik och bokningssystemet låg helt nere.
Ölandslinjen togs helt bort under resten av sommaren.
Idag har Destination Gotland lagt om tidtabellen så att deras färjor inte möts i hamninloppet i Nynäshamn.
Det tog sex minuter innan SOS fick larm om kollisionen, och då var det en privatperson som ringde från den lilla snabbfärjan.
Den lilla snabbfärjan fick tas ur trafik under hela förra säsongen. Det har kostat över 20 miljoner kronor att laga HSC Gotlandia II.
Under några omtumlande dagar fick Destination Gotland lägga om hela sin trafik och bokningssystemet låg helt nere.
Ölandslinjen togs helt bort under resten av sommaren.
Idag har Destination Gotland lagt om tidtabellen så att deras färjor inte möts i hamninloppet i Nynäshamn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!