"Inget ur deras rapport kom som en överraskning"
- Inget ur Haverikommissionens rapport kom som en överraskning för oss, säger Jan-Eric Nilsson, vd för Rederi AB Gotland.
Förberedda. Ulf Ahlqvist, vd Destination Gotland, Jan-Eric Nilsson, vd Gotlandsbolaget, Ulf Nilsson, teknisk chef på Destination Gotland och Gotlandsbolaget och Per-Erling Evensen, berättar att rapporten från Statens haverikommission inte bjöd på några överraskningar. Deras egna analys visade i stort sett samma sak. Foto: Rolf Jönsson
Foto: Rolf Jönsson
Alla de högsta cheferna inom både Gotlandsbolaget och Destination Gotland var samlade. Jan-Eric Nilsson säger att bolaget välkomnade Statens haverikommissions utredning, men att inget ur dess rapport kom som en nyhet för dem.
- Brittiska haverikommissionen har gjort en egen rapport åt oss. Vår egen analys stämmer i allt väsentligt i det som Statens haverikommission säger - att olyckan orsakades av en rad samverkande omständigheter, förklarar Jan-Eric Nilsson.
Togs ur tjänst
Han säger att bolaget redan åtgärdat en rad faktorer. Framförallt gäller det rutinerna som avser hur besättningen ska rapportera till personalavdelningen direkt om man exempelvis byter pass med varandra.
Befälhavaren och överstyrmannen som arbetade på snabbfärjan vid olyckan togs omedelbart ur tjänst. De båda arbetar dessutom inte kvar inom bolaget.
Jan-Eric Nilsson berättar att man till den här sommaren är ännu striktare i rutinerna när det gäller vem som ska arbeta med vem.
- Den här sommaren ska vi ha våra ordinarie befälhavare i tjänst.
Dessutom beklagar Jan-Eric Nilsson att passagerarna på snabbfärjan inte fick information direkt om det inträffade.
- Mikrofonen fungerade tydligen inte som den skulle. Men jag beklagar verkligen det inträffade.
Kostat miljoner
Färjekollisionen har kostat bolaget mångmiljonbelopp. Bara att reparera snabbfärjan kostade över 20 miljoner kronor. Dessutom har bolaget betalat runt två miljoner kronor till resenärer och passagerare som drabbades av kollisionen.
- Vi har ersatt resor, hotellkostnader, ombokningar och annat. Läkemedel och vård exempelvis. Det handlar om tusentals personer som har fått ersättning, säger Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland.
Gotlandsbolaget säger att man i framtiden, inte till 100 procent kan garantera att en liknande olycka inte kan inträffa.
- Men nu har vi vidtagit en mängd åtgärder som i alla fall ska förebygga det. Vi jobbar ständigt med att förnya och förbättra våra rutiner, säger Jan-Eric Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!