33-årige Jesper Sandström är född med cerebral pares och är rullstolsburen – vilket gör att han behöver bo med tillgång till anpassad toalett, dusch och planlösning när han reser.
När han skulle till Almedalsveckan och jobba bokade han i god tid rum hos Scandic Visby. Men två dagar innan han skulle ha checkat in hörde kedjan av sig.
– Jag fick ett välkomstmejl, säger han och berättar att bokningen gällde hos anläggningen i Linköping:
– Det kändes för jävligt förstås!
Jesper Sandström ringde upp och frågade vad som hänt. Hotellet skyllde på den mänskliga faktorn, och att fel siffror skrivits in i hotellets system.
Flygresan var bokad till torsdag, för att Jesper skulle delta i tankesmedjan Timbros evenemang under Almedalsveckan. Hotellproblemen blev under tisdagen och onsdagen väldigt uppmärksammade i sociala medier och även av Aftonbladet som skrev en artikel om händelsen.
Många engagerade sig, och det var bråttom att få till en lösning.
– Jag kan tänka mig vilken lösning som helst. Bara det är någonstans där jag kommer in. Helst utan trappor, där man behöver bära mig upp och ned, sade Jesper om sin boendejakt.
På onsdagsförmiddagen kom dock lösningen. En glädjestrålande Jesper Sandström ringde strax efter klockan 10 till Helagotland:
– De hörde av sig från Scandic nu. De har vänt upp och ner på allt och tydligen lyckats hitta ett hotellrum. Det känns jätteskönt.
Slutet gott, alltså, för Jesper som nu slipper ställa in sin resa till Almedalsveckan.