Kaptenen får övergå till tjänst som styrman
Destination Gotland har efter samtal med kaptenen på Gotlandia II, som kolliderade med en landgång i Oskarshamn i onsdags, bestämt sig för att nedmönstra honom till styrman tills vidare.
- Vi har haft en första genomgång med honom, där han berättade hur allt gått till, och i allt väsentligt så matchar det den bild vi haft sedan tidigare, säger Per-Erling Evensen.
Vad berättade kaptenen?
- Han beskriver att han inledde en manöver när han skulle lägga till som han insåg gick fel, men hann inte häva den. Så det var därför han gick emot landgången.
Vad gör ni med den här informationen?
- Vi kommer att följa upp det här, och befälhavaren ska tänka igenom en del frågor som dök upp under samtalet. Vi ska sedan ta med oss kunskap ut till den övriga organisationen för att säkerställa att det inte händer igen.
"Olika roller"
Vad händer med kaptenen nu?
- Han blir kvar hos oss, och går vidare som styrman från och med nu. Vi har ju en verksamhet som löper över året med en sommartrafik då det är 400 000 resenärer i månaden, och nu har vi gått in i vintertrafik med 50 000 resenärer per månad.
- Utifrån den cykeln har vi olika roller i företaget, och nu får en del kaptener gå ner som styrmän. När högsäsongen börjar igen får en del av dem gå upp som kaptener igen.
Så det kan bli aktuellt att han blir kapten igen?
- Vi har en bit kvar i att analysera den här situationen i Oskarshamn. Det finns en del frågor att reda ut, så vi har inget beslut än så länge vad gäller om han ska gå tillbaka upp som kapten, säger Per-Erling Evensen.
Tidsbegränsat
På Sjöbefälsförbundet i Stockholm är man relativt vana vid den här typen av situation, även om man inte haft någon kontakt med Destination Gotland eller kaptenen i den här frågan.
Den facklige ombudsmannen Mikael Huss betonar dock att det ska vara fråga om en tillfällig lösning.
- Det är en åtgärd man kan vidta om det skett en olycka av det här slaget, att man mönstrar ner personen i ansvarsställning under en tid. Normalt kan man göra det under en period medan man utreder vad som skett, och om personen sedan sköter sig bra så kan han sedan gå upp i sin vanliga tjänst igen.
Så om det blir en permanent lösning så har ni synpunkter på det?
- Ja, vi är noga med att det ska vara en tillfällig lösning och att det ska ske i samförstånd mellan företaget och den anställde.
Mikael Huss är lite förvånad över att ingen hört av sig till Sjöbefälsförbundet i den här frågan.
- Normalt när man gör något sådant här så kontaktar man oss först.
Kommer ni att hålla koll på det här ärendet?
- Ja, med största sannolikhet kommer vi att göra det, säger Mikael Huss.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!