Japansk industri är en viktig leverantör inom fordons och elektronikbranschen. Bland annat finns flera industrier som tillverkar bilar som säljs på den europeiska marknaden, dessutom är Japan en stor tillverkare av komponenter till bilar, datorer och tv.
Hur katastrofen i Japan kommer att påverka den svenska handeln och Gotland är ännu ovisst, men klart är att Japans handelspartners kommer att beröras på olika sätt.
Tillverkningen vid bilfabrikerna har legat nere de senaste dagarna, men nu öppnar de igen efter hand. I dag öppnar Nissans fabrik där motorerna tillverkas, berättar Jan Olsson, säljare Visby Motorcentral. Än är det för tidigt att uttala sig om konsekvenserna enligt honom. Om konsumenterna kommer att påverkas visar sig först senare.
- Nissan jobbar just nu med en konsekvensanalys. Man får se längre fram, säger han.
Toyota har större delen av tillverkningen förlagd till Europa. Det är i första hand komponenter som tillverkas inom industrin i Japan. Men många av komponenterna tillverkas i Japan och produktionsstoppet beräknas till ett bortfall på 20 procent, enligt Tommy Jacobsson på Toyota i Visby.
Nära
Bilindustrin bygger på att reservdelar inte hålls i lager, och många av mellanstationerna och bilfabrikerna ligger i Europa. Volvo importerar tio procent av komponenterna till bilarna från Japan. Det svenska bilföretaget räknar med att klara produktionen en vecka framåt, eftersom biltillverkaren har lager hos europeiska underleverantörer, skriver affärstidningen E24.
Även elektronikbranschen har lager, och än är det för tidigt att säga om det blir brist på varor, eller om de blir dyrare, enligt Conny Ahlström, Varuhuschef för Elgiganten på Gotland.
- Vi har lång framförhållning och det är fortfarande gott om varor i våra lager i Sverige, säger Conny Ahlström.
Även datordelar tillverkas i Japan. Kedjan Koneo säljer produkter, tjänster och it-lösningar till sina användare, i Sverige och utomlands. Enligt Ulrika Arrhenius, vd Koneo i Visby, räknar företaget i dag inte med någon påverkan för kunderna med anledning av händelserna i Japan. Hon berättar att tillverkningen av PC-hårdvaror i förebyggande syfte har flyttats till andra länder.
- Vi kan inte se att det här har några konsekvenser för oss eller för våra kunder, inte med det vi vet nu, säger Ulrika Arrhenius.
Niklas Lundh, ekonomichef för lyxbåtstillverkningen vid CMI Composite, räknar inte med att katastrofen i Japan kommer att påverka tillverkningen i större utsträckning. Men om elektronikbranschen drabbas kan det i sin tur få följder för lyxbåtstillverkningen.
Samtidigt kan en nedgång i den globala ekonomin få konsekvenser för tillverkningen av lyxbåtarna, enligt Niklas Lundh.
- Vi vet att läget på börsen kan påverka lusten att handla den här typen av båtar, säger han.