Fartyget som det står LNG på, ägs av Avenir och levererar flytande naturgas till Destination Gotlands fartyg genom så kallad ship-to-ship-metoden. Naturgasen kommer i flytande form och förvaras nedkyld till cirka 170 grader. Det innebär att fartyget måste driva kylaggregatet och enligt Destination Gotland är det därifrån bullret kommer.
Fartyget ligger för ankare utanför Visby hamns område. Både miljö och hälsa och Destination Gotlands kundtjänst har tagit emot samtal där människor klagat över bullret.
– Det har hört av sig folk till kundtjänst om bullret från fartyget. I en hamn bedrivs sjöfartsverksamhet som generar ljud. Vi gör allt vi kan för att störa så lite som möjligt, säger Marcus Risberg och berättar att de har kontakt med Avenir om störningarna.
– Vi skickar synpunkterna vidare dit och har bett dem att positionera fartyget där det ger minst inverkan, säger han.
Tidigare levererades LNG från bil till Destination Gotlands färjor men nu bunkrar rederiet färjor från ett fartyg.
– Vi vill undvika gas med ryska molekyler och då var enda alternativet ”fartyg till fartyg” som Avenir erbjuder, säger Marcus Risberg som inte kan säga hur länge de ska tanka från Avenirs fartyg.
När Avernirs fartyg ligger utanför hamnområdet har hamnchefen svårt att göra något för att minska bullret.
– Jag har pratat med företaget som äger fartyget och bett dem flytta längre söderut mot reningsverket för att minska konsekvenserna med bullret för medborgarna, säger hamnchefen Mats Eriksson som förklarar att det är Sjöfartsverket som rår över vattnet utanför hamnområdet.
Han uppfattade det som att rederiet vill vara så hjälpsamma de kan.
– Vi har en dialog för att minimera bullret men när fartyget flyttade till reningsverket reagerade lotsarna och kryssningsfartygen negativt.
Ägaren till företaget som levererar flytande naturgas säger att deras verksamhet är i linje med alla föreskrifter gällande buller.
– Vi gör vårt bästa för att hålla ljudet på en lägsta nivå och har instruerat besättningen om att ägna särskild uppmärksamhet åt detta. Ändå är vi medvetna om att fartyget ibland måste utföra operationer och uppgifter som hörs mer än annat. Dessa ljud kan höras på land, särskilt när vinden kommer från väst, säger Jan Schubert, Avenir.
Miljö och hälsa är inkopplade eftersom de fått en del klagomål om bullret.
– Vi har varit i kontakt med Destination Gotland för att upplysa om att människor störs och man har hittat en ankringsplats mer söderut utanför Hällarna, säger Mattias Edsbagge, chef på miljö och hälsa.
Han förklarar att hamnen har tillstånd för sin verksamhet med olika ljudnivåer. Sjöfartsverket ansvarar för de båtar som ligger utanför hamnen. Frågan är om bullret ligger inom ramen för vad man får stå ut med.
Anna Fagerberg på miljö- och hälsa förklarar att de kan ställa krav på att Avenir ska utföra bullermätningar eftersom bullerkällan finns på deras fartyg.
– Det var många som var störda i somras och då flyttade de längre söderut, utanför reningsverket.
Fartyget flyttas till olika platser. Tidvis ligger den inne i hamnen. Det är i samband med leverans av LNG.
Om det skulle bli ett bestående problem kan det bli aktuellt med mätningar av lågfrekvent buller.
-- Vi får kolla på det här om det blir kvar till 2025, säger Anna Fagerberg.