Den 25 september försattes EP Motorcenter i Visby i konkurs. Det var grundaren Erik Pedersén som själv begärde bolaget i konkurs, ett beslut han motiverade med "en svikande handelstrend" med effekter från bland annat pandemin, inflation och elpriser.
– Kopplat till det så har köpbeteendet blivit annorlunda. Vi i butiken lämnar ut mycket information men det görs ingen affär hos oss, utan den gör man senare på nätet, sade Erik Pedersén till Helagotland dagarna efter konkursen.
EP Motorcenter bestod av motorhandel samt serviceverkstad, och nu står det klart att en ny aktör kommer att ta över själva verkstadsdelen.
– Konkursboet har sålt delar av verksamheten till bolaget KG Knutsson Verkstad AB, och de har för avsikt att driva Autoexperten-verkstaden vidare så som den sett ut tidigare. Butiksdelen, som sålt en del maskiner och andra lagervaror, ingår dock inte i överlåtelsen, säger Linnéa Karlsson, konkursförvaltare på Merino advokatbyrå.
Hon fortsätter:
– Jag vet inte hur snart den nya aktören kommer att öppna, men som jag förstått det så är avsikten från deras sida att erbjuda delar av personalen från EP Motorcenter tjänster i den nya verksamheten.
Linnéa Karlsson berättar att butiken inte gick att paketera som en hel rörelse i den aktuella affären, och att man därför tvingats avveckla den delen av verksamheten och sälja av tillgångarna i butiksdelen genom en auktion.
När EP Motorcenter försattes i konkurs var det ett 50-tal kunder som fortfarande hade egendom hos verkstaden. Det handlade bland annat om däck som var inlämnade på företagets däckhotell, men även om maskiner och bilar som var inlämnade för service eller reparation. Sedan konkursen har flera personer hört av sig till Helagotland och berättat att de haft problem att få ut sin privata egendom, något Linnéa Karlsson beklagar.
– Problemet när det blir en konkurs är att det är många åtgärder som ska vidtas under kort tid, och min huvudsakliga uppgift är att undersöka tillgångarna i konkursboet och förvandla dem till pengar. I och med den tajta tidsperioden har jag därför inte kunnat lägga all min tid på att lämna ut egendom till privatpersoner. Istället har vi löpande fått portionera ut egendomen för att kunna hantera konkursen så bra som möjligt.
I och med att en ny aktör nu tar över verkstaden ska dock kundernas problem att få ut sina däck och maskiner vara löst, enligt Linnéa Karlsson.
– De ska även driva däckhotellet vidare, så nu ska alla kunder kunna få ut sina privata egendomar, säger hon.
Konkursförvaltaren berättar att den mest intensiva perioden i arbetet med konkursen nu är avklarad, men att det trots det finns mycket kvar att lösa.
– Nu har vi hanterat alla fysiska tillgångar, men vi är fortfarande i ett inledningsskede egentligen. Nu ska vi kolla på fordringarna som finns bolaget och titta på om de går att driva in. Det finns även en del bokföring att titta på retroaktivt. Det är långa ledtider i konkurser, och vi har än så länge bara passerat den första månaden.
Helagotland har utan framgång sökt KG Knutsson AB för en kommentar om deras köp av verkstadsdelen i EP Motorcenter. Bolaget grundades 1946 och driver bland annat flera Autoexperten-verkstäder runt om i landet.