Klassiker av Stina Ekblad och Gotlandsmusiken

101 år efter uruppförandet gör Stina Ekblad och Gotlandsmusiken Igor Stravinskijs "Historien om en soldat", i avskalad tappning.

Stina Ekblad vid en repetition av Ibsens klassiker "Peer Gynt" i regi av den tyske regissören Michael Thalheimer på Dramaten i Stockholm.

Stina Ekblad vid en repetition av Ibsens klassiker "Peer Gynt" i regi av den tyske regissören Michael Thalheimer på Dramaten i Stockholm.

Foto: Foto Hossein Salmanzadeh / TT

Visby2019-09-27 11:00

I går kväll var det premiär i Västervik för "Historien om en soldat" i Gotlandsmusikens och skådespelaren Stina Ekblads tappning. Efter en föreställning i Kalmar i kväll, kommer de på söndag till Gotland och Länsteatern för att ge Igor Stravinskijs klassiska verk, om en soldat på väg hem från kriget som säljer sin fiol till djävulen i utbyte mot rikedom.

– Det är ett väldigt roligt verk att få vara med och berätta, underbar musik och en härlig berättelse. Det finns en rak kraft i den, väldigt osmyckad och inga krusiduller, med tydliga figurer, säger Stina Ekblad.

Hon gjorde förra året föreställningen med Norrlandsoperan.

– Det är egentligen en liten pjäs skriven för tre skådespelare och en dansös, men man kan göra den på väldigt många olika sätt. Vi gör en sparsmakad version med en enda berättarröst, säger Stina Ekblad och fortsätter:

– Men instrumenten är också med och berättar. Det är en liten pjäs med åtta röster, det är bara det att de andra rösterna är instrument.

Librettot som bygger på en rysk folksaga, skrevs i slutet av första världskriget. När de på söndag kommer till Länsteatern i Visby för två föreställningar, är det 101 år och en dag efter att verket uruppfördes i schweiziska Lausanne. Men "Historien om en soldat" är alltjämt aktuell, menar Stina Ekblad.

– Ett verk är klassiskt just för att det är aktuellt, för att det rör något djupt mänskligt. Här handlar det om lockelsen att ge upp sitt liv för att få ägodelar, pengar, kapital. Det handlar om hur det går för människans själ då och om vikten av att bevara själslig renhet.

För Gotlandsmusiken är detta en stor satsning på klassisk musik.

– Det är ett av de stora klassiska verken. På Gotlandsmusiken jobbar vi mycket med crossovers, som Di Leva och Trazan och Banarne, säger Gotlandsmusikens direktör Dag Franzén.

Dirigent är Mattias Svensson-Sandell, musiker Magnus Dungner (klarinett), Alice Quayle (fagott), Mats Hoffman (kornett), Magnus Fahlén (trombon), Nils Ossman (kontrabas), Marcus Grufstedt (slagverk) och Joachim Cumont-Vioque (violin).

– Vi har plockat musiker från alla våra ensembler, det är sex musiker från Gotlandsmusiken och en fransk violinist från Länsmusiken i Kalmar, säger Dag Franzén.

Föreställningen görs i samarbete med Camerata Nordica, Musikaliska Sällskapet och Länsteatern på Gotland.

–  Det är en riktig soppa, men jag tror att det blir en bra soppa, säger Dag Franzén.

Dag Franzén.
Dag Franzén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!