En av förarna som frivilligt fick däcken kollade var Anja Smittsarve som snällt bromsade in sin bil med väl godkända däck.
- Men jag har nog inte så bra koll på däcken, tyvärr. Det är min man som sköter den saken, han är bättre på det, sa hon och sällade sig därmed till en stor grupp kvinnliga bilförare.
Det är nämligen mycket vanligt att kvinnor överlåter däckkollen åt mannen i familjen.
- Men det är jättebra att man gör sådana här kontroller. Det gör så att man blir medvetenhet om hur viktigt det är med bra däck och att man ska kolla dem kontinuerligt, sa Anja Smittsarve och körde glatt vidare med ökad medvetenhet om däckens betydelse.
Kör ett tag till...
"Jo, dom är lite slitna. Men jag kör till det är dags för vinterdäck" sa av en av de förare som i går fick bilens däck kollade på ön vid razzian som däckbranschen, polisen och NTF genomför.
- Ett ganska vanligt svar. Tyvärr kör man ofta på just de här dåliga däcken under hösten när väglaget är som sämst. Risken ökar för vattenplaning eller sladd, noterar Anna Rönnle på NTF.
Utslitet inte ovanligt
Däckrazziorna genomförs av branschföretagen som säljer bildäck. Det är dom gör kontrollerna, inte NTF - som dock är en samarbetspartner vid kontrollerna liksom polisen som stoppar bilarna, kollar körkort och nykterhet och sedan erbjuder förarna gratis däckskoll.
Dan Lindvall vid Miro däck i Träkumla berättade att det inte är ovanligt att folk kommer med helt nedslitna däck.
- Det händer varje vecka att någon kommer med blankslitna där stålcorden sticker fram. Ofta beror slitaget på att hjulinställningen är felaktig. Då slits däcken ner oerhört snabbt.
Anna Rönnle säger att det finns ett tydligt samband mellan olycksfrekvens och slitna däck.
Byter bättre däck
- I var sjunde olycka har någon av de inblandade bilarna dåliga däck. Men vi ser också tydligt att däckskvaliteten ökat med åren sedan de här kontrollerna infördes. Från däcksbranschen ser man också att folk numera byter ut däck som är betydligt bättre än får några år sedan. Så visst har det skett en skärpning.
Femkrona-tricket
NTF rekommenderar att man kollar däcken vid varje tankning. Kanske inte mönsterdjupet varje gång, men man kan gott kika efter skador och kolla lyfttrycket.
- Trycket kan man kolla enklast genom att sticka ner en femkrona i däcksmönstret, säger Anna Rönnle.
I överkant på den vågräta delen av siffran fem är djupet tre millimeter, i underkant på femmans överdel är det fem millimeter.
Polisens roll i går var främst att stoppa bilarna. Men i den dagliga trafikövervakningen ingår också en koll av bilarnas däck.
- I värsta fall blir det körförbud direkt på platsen, men det händer dessbättre sällan att däcken är så dåliga, sa polisen Pelle Setterwall.