Just nu arbetar regering och departement med budgeten för 2013. September kommer att bli en avgörande månad för gotlandstrafiken.
Flera uppvaktningar från ön planeras, framför allt till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Den 17 september lämnas 102 000 namn över till ministern från Gotlandsupproret. Därefter kommer en stor delegation från Gotland med landshövding, öns riksdagsledamöter och politiska partier att ställa hårda krav på framtida färjetrafik.
- Kravet från oss är att till 2013 sänka priserna till 2008 års nivå. Det skulle kosta regeringen ungefär 60 miljoner till. Det går inte att ducka för gotlandsfrågan, säger regionstyrelsen ordförande Åke Svensson (S).
På längre sikt konstaterar han att ytterligare prissänkningar krävs om Gotland ska kunna utvecklas.
Brevet
Redan nästa vecka kommer ett brev att skickas till ministern, undertecknat av landshövdingen, de två riksdagsledamöterna och representanter från samtliga politiska partier. Med en röst förs Gotlands ståndpunkter fram.
I brevet kräver man att Gotland blir en del av svensk infrastruktur, och inte längre hanteras som en olönsam lokaltrafik av Trafikverket.
- Brevet är skarpt formulerat. Det är fara och färde. För Gotlands del är trafiken en ödesfråga, säger Åke Svensson.
Han kräver kraftfulla insatser för godstrafiken och att staten tar ansvar för kostnaden för nödvändig energiomställning, för att minska Gotlandstrafikens miljöbelastning.
Stabilitet
Tvärt emot Vision 2025 minskar Gotlands folkmängd. Ska befolkningsstatistiken vändas måste färjepriserna, enligt regionstyrelsens ordförande, sänkas rejält. Och få stabilitet. Därför kräver han avtalstider på tio år.
- Priserna kan inte få vara en ödesfråga vartannat år. Osäkerheten innebär en risk som hämmar Gotlands tillväxt, säger Åke Svensson.
GA har sökt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, men hon vill inte ge några kommentarer innan uppvaktningarna ägt rum.