Legitimation för att undervisa
Regeringen föreslår att yrkeslegitimation för lärare och förskollärare införs från år 2012. Endast de med legitimation ska kunna få fast anställning i skolan.Vad tycker gotländska lärare om det här?
På språng. Lärarna Kristina Gerndt Berggren, Lena Andersson och Pernilla Mattsson ägnar en liten stund åt att tala om regeringens förslag på yrkeslegitimation.Foto: ulf glimfalk
Foto: Ulf Glimfalk
Firarvärt
- Mycket positivt, säger Rosita Sundh, LR:s ordförande på Gotland. Det är en dag att fira då det här blir genomfört. Enda nackdelen är att det kommer att kosta pengar och då kan man hoppas att regeringen är med och finansierar. Regeringen har ju lovat att avsätta pengar, men de måste ju också räcka till. Det här är något som vi inom Lärarnas riksförbund har eftersträvat länge - att kvalitetssäkra läraryrket för elevernas skull.
Regeringen föreslår samtidigt att nyutexaminerade lärare ska kunna få ett introduktionsår med mentor, en äldre erfaren lärare att rådfråga.
- Utmärkt, förutsatt att mentorn får tid för det här i sin tjänst. Det är alldeles fantastiskt tänkt. 2001 gjorde vi ett lokalt kollektivavtal där vi skrev in det här med mentorer och sen har man försökt att följa det på Gotland, men det har stupat på att det kostar pengar att frigöra en lärare för att ta hand om en ny. Men det är en nödvändighet för att komma in i yrket på ett bra sätt. Nu gör man det här på sidan om, men då blir det också lite bristande kvalitet på grund av tidsbrist, säger Rosita Sundh.
- Förhoppningsvis är yrkeslegitimationen något bra, den kan kanske bidra till att höja förtroendet för läraryrket, säger Kristin Löfstrand.
- Om det innebär detsamma som behörig med utbildning är det bra, säger Lena Andersson.
- Man borde samtidigt se till att vi får betalt för alla timmar vi jobbar, säger Pernilla Mattsson.
Kristina Gerndt Berggren tror att legitimationen kan vara bra och kanske för det med sig att läraryrket uppskattas mera. Hon berättar om den tidsbrist som lärarna upplever, hur viktigt det är att ha välplanerade lektioner och att jobba för ett gott klimat i klassrummet.
Dokumenterar frånvaro
I hörnet av ett tomt klassrum sitter högstadieläraren Tomas Karlsson och dokumenterar, han skriver in elevfrånvaron på en dator. Före lektionerna lägger lärare tid på planering för att kunna göra ett bra jobb. Efter lektionerna går det tid åt för dokumentation.
Tomas Karlsson tror att yrkeslegitimationen kanske spelar en roll på sikt. Den kanske kan förändra den grundläggande synen på yrket som i vissa delar kanske är undervärderat?
- Jag har dock svårt att se förslaget som en revolution, säger han.
Mentorskapet ser Tomas Karlsson som helt nödvändigt för att en ny lärare ska få en trygg start i yrket:
- Det är viktigt att det finns rätt folk omkring den nyutexaminerade läraren som måste lära sig att se de positiva bitarna av yrket för att orka med de jobbiga.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!