Lyckats vända brister till framgång

På knappt ett år har många förbättringar skett på vårdcentralen Unicare. Patienter kommer fram på telefon, personalläget är stabilt och arbetsmiljön bättre.

Joakim Nordlund, ST-läkare, har upplärning med vårdcentralens nya medarbetare Ellinor Lord, AT-läkare.

Joakim Nordlund, ST-läkare, har upplärning med vårdcentralens nya medarbetare Ellinor Lord, AT-läkare.

Foto: Cecilia Thomsson

Visby2019-12-11 09:19

Förra året tog Viktoria Storm, chef för Unicare på Gotland, över en verksamhet med många, och stora problem. Under 2018 fanns perioder då endast hälften av patienterna kom fram till vårdcentralen på telefon, det var svårt att få tid hos läkare, personalomsättningen var hög och arbetsmiljön blev lidande. Trots det upplever hon att hennes första år på tjänsten varit bra.

– Jag trodde att jag skulle möta en ganska sargad arbetsgrupp, med tanke på de tuffa förhållanden och arbetsmiljön som var. Trots det var det så fin sammanhållning i gruppen. Medarbetarna är företagets absolut största tillgång, säger hon.

I förra veckan kom beskedet att Unicare ger upp försöket att driva en filial i Klintehamn. I stället kommer vårdcentralen att göras om till en trygghetspunkt.

– Vi och Region Gotland har en samsyn kring att det vårdutbud som är lämpligt för Klintehamn är i nivå med en trygghetspunkt. Det är svårt att driva en vårdcentral eller en filial med ett för litet underlag, det blir väldigt sårbart och svårt att bemanna, säger Viktoria Storm.

Många har redan valt att lista om sig till exempelvis vårdcentralen i Hemse, men omkring 1 500 personer är fortfarande listade i Klintehamn. De kommer även fortsättningsvis få behålla sin listning på Unicare och sin läkare om de så vill. Än så länge har Viktoria Storm inte fått några reaktioner på beslutet.

– Jag tänker att det här var ganska väntat.

På två år har Unicare tappat omkring 2 000 listade patienter. Det senaste året har knappt 900 personer lämnat vårdcentralen. 

– Det är väldigt tydligt att det stora tappet är i Klintehamn. Men under det första halvåret 2019 har vi ännu sett konsekvenser av den bristfälliga verksamheten som var på Unicare under 2018. Med bristfälliga menar jag framför allt den låga telefontillgängligheten och höga personalomsättningen på läkarsidan, säger Viktoria Storm.

Men månad för månad ser hon nu att allt fler väljer Unicare igen. Under september fick företaget 43 nya listningar och i oktober listade sig 67 personer på Unicare.

– Vi har goda förhoppningar att det fortsätter så, i och med att vi har ett bättre erbjudande till patienterna idag jämfört med vad vi hade för ett år sedan. Sen är det svårt att säga i vilken takt det kommer att ske, säger Viktoria Storm.

Tillgängligheten på telefon har förbättrats under året. Alla månader förutom januari har mer än 90 procent av patienterna kommit fram på telefon inom vårdgarantin. I oktober var siffran 97 procent. Även på personalsidan är läget stabilt.

– Vi har ett väldigt gott bemanningsläge och vi har märkt sedan vårkanten att folk söker sig till oss och lämnar in spontanansökningar.

I dagsläget har vårdcentralen två hyrläkare, men räknar med att inom några månader vara helt oberoende det.

– Hyrläkarna har varit här sedan februari och är hyr så tillvida att vi betalar dem på det sättet, men de är en del av arbetsgruppen. Från och med mars räknar vi med att vara av med hyrkostnaden helt. Man vågar nästan inte tro det, säger Viktoria Storm.

Vad är utmaningen framåt?

– Det är ekonomin. Att bedriva primärvård utifrån ett jättebrett uppdrag, visserligen med förbättrad ersättning men ändå tajt med tanke på de utmaningar vi står inför, med en allt större andel äldre befolkning och en ökad förekomst av psykisk ohälsa. Resurserna ska räcka till fler och vi kommer att få utforma nya arbetssätt.

Unicare Gotland

Hade i oktober månad 8887 individer listade på vårdcentralen i Visby och filialen i Klintehamn. För två år sedan hade bolaget 11 051 listade patienter.

Tog över vårdcentralen i Klintehamn från Region Gotland för två år sedan. 

Från februari och framåt har Unicare haft en telefontillgänglighet på minst 90 procent. I oktober låg telefontillgängligheten på 97 procent.

Flyttar från och med 1 augusti nästa år in i nya lokaler på Söderväg i Visby. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!