Från varje bostadsförsäljning i innerstan som Visbymäklarna genomför från den 1 augusti och ett år framåt kommer 10 000 kronor att gå till kampanjen Rädda ringmuren.
- Det kan röra sig om en handfull försäljningar av fastigheter i innerstan under ett år. Vi hoppas förstås att det ska bli så mycket som möjligt till kampanjen, säger Anders Larsson, delägare i Visbymäklarna tillsammans med Jörgen Andersson.
Varför har ni bestämt er för att bidra till kampanjen?
- Vi tycker att Visby ringmur är en såpass viktig del av den gotländska identiteten. Det är ett världsarv och ett väldigt starkt karaktärsdrag när man tänker på Gotland. När man säljer en fastighet i Visby innerstad så väcker det alltid lite uppseende. Då vill vi passa på att ge uppmärksamhet åt att det här är något som är oerhört viktigt att bevara.
Visbymäklarna är ett nystartat gotländskt mäklarföretag som drar igång verksamheten nästa vecka.
- Vi har tidigare varit knutna till en rikstäckande kedja och vi startar i egen regi nu i augusti. Det gör att vi får lite friare händer att göra sådana här saker, säger Anders Larsson.
Många bidrag
Enligt Lars Sjösvärd, chef för Gotlands museum som tillsammans med GA ligger bakom Rädda ringmuren, har kampanjen varit en framgång så här långt.
- Det har varit väldigt bra respons, så mycket kan man konstatera. Gåvorna vi fått från privatpersoner har varierat mellan 35 och 10 000 kronor. Och det är både små och stora företag som är intresserade av att bidra, det tycker jag är kul. För varje företag som engagerar sig är det andra som följer efter.
Vad säger du om Visbymäklarnas bidrag till kampanjen?
- Jag tycker att det är helt fantastiskt att de går in med den här positiva insatsen, de ser att de kan göra något för kulturarvet oavsett vad staten väljer att bidra med, säger Lars Sjösvärd.
En krona per hekto
Tebutiken Kränku i Visby innerstad har valt att låta en krona från varje hekto Ringmursblandning de säljer gå till Rädda ringmuren-kampanjen.
- Det är klart att vi vill hjälpa till när en så stor del av den gotländska själen håller på att rasa, säger Oskar Dahlbom som är ansvarig för marknadsföring och produktutveckling på Kränku.
Hur går försäljningen?
- Vi upplever att försäljningen av Ringmursblandningen har ökat markant i år. Folk vill gärna hjälpa till och det är många som nämner kampanjen när de är inne hos oss och handlar.
Ännu finns det ingen summering av hur mycket som har skänkts. Efter semestern ska Lars Sjösvärd och övriga på Gotlands museum som arbetar med insamlingen sätta sig ner och räkna på det.