Marie talar med tecken

- Vi lär oss teckenspråk precis som alla andra lär sig tala, säger Fabian Lusth från Visby och Marie Ekström från Fårö.
Han går i fyran på Lyckåkerskolan där hon, som går på barn- och fritidsprogrammet i Örebro, gör sin gymnasiepraktik.

Fjäril. Ett ord lika vacker på teckenspråk som på svenska.Foto: Rolf Jönsson

Fjäril. Ett ord lika vacker på teckenspråk som på svenska.Foto: Rolf Jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Visby2011-02-11 04:00

Båda är döva från födseln och talar teckenspråk. Skillnaden är att han också kan höra tack vare ett inopererat Cochleaimplantat.

-Ibland glömmer jag bort att jag är döv. Utan apparaten hör jag inte och då är bra att kunna teckenspråk, säger Fabian vars föräldrar och syskon är hörande.


I vanlig skolklass
Fabian har haft sina implantat, ett vid varje öra, sedan småbarnsåren och går i en vanlig skolklass bland hörande. Det tänker han fortsätta med på högstadiet och i gymnasiet.

Marie är också född i en familj med hörande men hon gick grundskoleåren på specialskolan Manilla i Stockholm. Nu går hon andra året på barn- och fritidsprogrammet på ett Örebrogymnasium för döva, hörselskadade och hörande elever.

- Vi är uppdelade i olika klasser men våra lärare är teckenspråkiga. Vi döva går ett extra år i grundskolan och kan välja om vi vill gå gymnasiet på tre eller fyra år. Jag har valt den längre tiden, förklarar Marie.

Nu har hon fem veckors praktik i Fabians klass. På skolans temadag om ljud och då ska hon hålla lektion.

- Jag vill gärna jobba med barn, de är så underbart härliga och spontana. Nu gör jag mitt bästa på teckenspråk för att hjälpa till i olika ämnen så att också de hörande eleverna förstår.


Teckenspråk
Fabian och Marie förklarar att lära sig teckenspråk fungerar på precis samma sätt som att lära sig ett hörande språk. Man pekar, visar, ritar och skriver.

- Tecken är vårt första språk, svenska det andra och sedan kan vi i skolan välja ett tredje främmande språk.

I Fabians klass är intresset stort för att lära sig teckenspråk. De hörande eleverna ställer frågor och vill veta mera.

- Under min praktik här ser jag hur det fungerar både för Fabian och mig och för oss i förhållande till de hörande i klassen, berättar Marie.

Fabian ger exempel på syslöjden där eleverna syr på maskin. Då är det bra att få teckenhjälp för att förstå hur den fungerar, säger han.


Teckentolk
Eva Enblom, som är en av teckenspråkstolkarna på Gotland finns med under Maries praktik.

- Vi kallas in när det behövs en teckenspråkstolk då hörande och döva behöver kommunicera, till exempel vid läkarbesök, förklarar hon.

Sarah Hellsing finns också med på Lyckåkerskolan. Hon är hörande och går det tredje året av den fyråriga utbildningen till teckenspråkstolk i Örebro.

- Att vara tolk är en värdefull uppgift som länk mellan två människor, säger hon.

Cochleaimplantat, CI,

- är ett hörselhjälpmedel som genom elektrisk stimulering av hörselnerven gör att döva kan uppfatta ljud.

- består av en yttre ljudprocessor bakom örat och en inopererad del med magnet, implantatet.

-  ytterdelen är som en hörapparat men med mikrofon och en sändarspole som för över signalerna till implantatet.

- innerdelen har en elektrodrad i hörselsnäckan, cochlean, och elektronik som tar emot signaler från den yttre delen och stimulerar hörselnerven.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!