Marknaden lockar färre lokala säljare
De gotländska försäljarna på Medeltidsveckan blir allt färre. Det trots att marknaden lockar allt fler besökare och får toppbetyg.- Jag är förvånad att gotlänningarna lämnar i från sig den här guldgåsen, säger marknadsförsäljaren Dag Gustafsson.
Tillbehör. Amanda Olsson hjälper med försäljningen av tillbehör till dräkter.
Foto: Tobias Wallström
- Det är femte gången vi är här. Stämningen och helheten här är oslagbar, säger Anna Samuelsson.
Arrangörerna jobbar hårt med att hålla en genuin medeltida stämning och brända mandlar, svärd, hantverk och smycken är bara några exempel på utbudet när marknadsdeltagarna dukar upp. I år är elva nationaliteter på plats på marknaden som blivit allt mer internationell. Dit hör de nordiska och baltiska grannländerna, Ungern, England, Skottland, Tyskland, Vitryssland och Chile.
Minskat
Men antalet marknadsdeltagare har minskat från 187 till runt 200 förra året. De flesta som lämnat marknaden är gotlänningar, berättar marknadsgeneral Leila Strandmyhr.
- Det är framför allt den äldre generationen som väljer att inte vara med längre.
Hon skulle gärna se fler nya gotlänningar på plats på marknaden, men det finns inte tid för någon riktad insats för att locka nya gotlänningar.
- Det är klart att vi gärna skulle vilja ha med fler gotlänningar men vi är fyra personer som jobbar med hela organisationen runt medeltidsmarkanden. Vi hinner inte med att jobba speciellt för att få med fler gotlänningar, säger hon.
Bättre marknadsföring
Dräktdesignern Carola Eklund och Dag Gustafsson har sålt sina varor på medeltidsmarknaden i 15 år och även rest runt på andra medeltidsmarknader i landet. Dag Gustafsson anser att medeltidsmarknaden i Visby är den bästa. Han har märkt att gotlänningarna blivit färre och han är förvånad att inte fler vill ta chansen.
- Personligen tycker jag att det är tråkigt. Det finns otroligt många gotlänningar som har en företagsamhet som skulle passa här. Det finns pengar att tjäna och inga hinder.
Han anser att Medeltidsveckan borde marknadsföras bättre och att kommunen borde ta tillvara på den stora attraktionen.
- Kan det finnas en bättre reklambild för Gotland än en eldsprutande gycklare med ringmuren i bakgrunden? Jag har hört av mig till Eva Nypelius om det här, berättar han.
Gycklare
Wolf Pettersson från Arboga är för första året med på medeltidsmarknaden i Visby, för att sälja hantverk och uppträda som gycklare. Han har valt medeltidslivet som livsstil och han reser runt i landet på i stort sett alla större medeltidsmarknader.
Han har varit med i styrelsen för Arbogas medeltidsmarknad och med på marknaden där i många år. I går inleddes medeltidsmarknaden där, men Wolf Pettersson valde Gotland i stället.
- Medeltidsmarknaden på Gotland är omtalad och det är många som sagt att jag måste komma till Visby.
- Hittills har Gotland och Visby levt upp till alla mina förväntningar, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!