Mest positiva omdömen om vården på lasarettet
Patienter ger vården på Visby lasarett ett gott betyg. Däremot får lasarettet bakläxa när det gäller biverkningar av läkemedel och tidigare sjukdomar.
- Ett viktigt mått på kvaliteten av den vård vi ger är hur våra patienter upplever den, såväl i form av bemötande som i delaktighet och information. Årets mätning visar oförändrat resultat jämfört med den mätning som gjordes för två år sedan. Det är mycket som fungerar väldigt bra, men vi har fortfarande en del förbättringsområden, konstaterar sjukhuschef Jan Carlson.
Uppgifterna kommer från en nationell patientenkät för sjukhusvård som har genomförts under vintern och våren.
1 800 enkäter
På Gotland skickades cirka 1 800 enkäter ut till slumpvis utvalda patienter som besökte sjukhusets mottagningar eller var inlagda på vårdavdelningar.
Drygt 1 100 patienter svarade på enkäterna som innehåller ett 50-tal frågor som handlar om den patientupplevda kvalitén som frågor om delaktighet, bemötande och information.
- Generellt kan sägas att det finns ett gott förtroende och patienterna blir bra bemötta både på sjukhusets mottagningar och på vårdavdelningarna. Gotland ligger i stort i paritet med riket, konstaterar sjukhuschef Jan Carlson.
De positiva resultaten gäller främst att patienterna känner förtroende för personal, att man får gott bemötande av personalen och de lyssnar.
Däremot visar enkäten att patienterna vill ha mer information om biverkningar från läkemedel, varför besök inte började i tid och varningssignaler som patienten måste vara uppmärksam på.
Patienterna önskar också att läkare på lasarettet måste bli bättre på att fråga om tidigare sjukdomar och andra hälsoproblem.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!