I slutet av januari sade Payex upp 20 anställda på huvudkontoret i Visby. Samtidigt förvarnade bolagets vd Jonas Lagerstedt om att fler varsel var att vänta. Men nu räknar företaget med att det inte blir några nya varsel, utan snarare nyanställningar.
Ett nytt samarbete med de fyra stora teleoperatörerna Telia, Tele2, Telenor och 3 innebär att Payex får mer att göra i Visby.
De fyra operatörerna, som har 97 procent av de svenska mobilkunderna, har tillsammans bildat bolaget Wywallet, som nyligen lanserade en betal-tjänst för mobil med samma namn.
Enklare
Men hjälp av en mobil-app ska det bli enklare att betala för bussbiljetten, lunchen och näthandeln. Wywallet blir som en plånbok i mobilen och när koden har knappats in kan betalningen ske utan vare sig dosor eller kortnummer.
Tjänsten utvecklades i en demoversion av Payex 2009 och har sedan dess testats i liten skala av företagets egen personal. De har kunnat betala via mobilen i ett 50-tal butiker och restauranger. Teleoperatörerna nappade på idén och har nu låtit Payex bygga ett betydligt större system.
I sin linda
Tjänsten kan redan nu användas av alla som laddar ner applikationen, men satsningen är ännu i sin linda. För att den ska bli den framgång som teleoperatörerna och Payex hoppas på krävs att både handeln och konsumenterna nappar på idén.
- Vi börjar med att marknadsföra tjänsten mot företag som har sms-betalning. Det handlar till exempel om bussbiljetter och parkeringsavgifter. Sedan vill vi satsa på ett samarbete med någon stor kedja, säger Adam Hasslert, marknadschef på Wywallet.
Payex vd Jonas Lagerstedt tror att tjänsten kommer att slå igenom och skapa nya jobb på Gotland.
- Jag tror att Wywallet har en lysande framtid, för den är enklare och säkrare än andra betalningsalternativ. Och genom att de stora bolagen är med har man redan från start med sig nästan alla mobilanvändare i Sverige.
Payex kommer att sköta både kundtjänst och fakturering åt Wywallet. Det innebär att Jonas Lagerstedt har kunnat informera personalen om det inte blir fler varsel. Tvärtom.
- Vi måste ha öppet i kundtjänst både på kvällarna och helgerna nu. Går det bra för tjänsten kommer volymerna att öka ganska fort och då måste vi anställa folk. Men jag kan ännu inte säga hur många det blir och när det i så fall ska ske, säger Jonas Lagerstedt.