Mysterium hur räddningsutrustning kunde slita sig

Det är fortfarande ett mysterium hur tre av gotlandsfärjans livflottar kunde slungas över bord.– Det finns ingen anledning att tvivla på vår säkerhet.

Ingen otur. Ulf Ahlqvist vill inte säga att rederiet haft otur med anledning av den senaste tidens "incidenter".  Det kan man inte säga. Fast den här gången är det verkligen märkligt hur det kunde hända, säger vd:n för Destination Gotland. Foto: Henrik Radhe

Ingen otur. Ulf Ahlqvist vill inte säga att rederiet haft otur med anledning av den senaste tidens "incidenter". Det kan man inte säga. Fast den här gången är det verkligen märkligt hur det kunde hända, säger vd:n för Destination Gotland. Foto: Henrik Radhe

Foto: Henrik Radhe

Visby2010-09-30 04:00

Det säger Ulf Ahlqvist, vd för Destination Gotland.
Det var häromkvällen som den dramatiska olyckan inträffade. M/S Visby hade lämnat Visby och gått mot Nynäshamn på söndagskvällen när det automatiska larmet ombord på färjan plötsligt gick.
Personalen kunde konstatera att ett av färjans evakueringssystem hade slungats över bord.
- Det är egentligen helt otroligt och helt unikt att det har hänt, säger Ulf Ahlqvist.

Trodde först på sabotage
Förutom livbåtar är gotlandsfärjorna utrustade med andra evakueringssystem. Just det som föll över bord innehåller en räddningsstrumpa och tre livflottar.
De står ute på däck, täckta under stora vita presenningar. För att kunna lösa ut dem måste särskilda sprintar tas bort.
Därför trodde först Destination Gotland att det handlade om ett sabotage. Att en människa utlöst livräddningsutrustningen.
Polisen inledde en förundersökning och det hela blev ett polisärende.
Men under onsdagen kunde alla misstankar om sabotage avskrivas.
För nu har man nämligen gått igenom kameraövervakningssystemet som finns ombord på alla färjor.
- Övervakningsbilderna visar inget anmärkningsvärt alls. Vi ser personer som är ute och går med sina hundar, någon står och röker. Men ingen har varit i närheten av evakueringssystemet och kunnat lösa ut det, säger Ulf Ahlqvist.
Därför menar Destination Gotland och Ulf Ahlqvist att det måste röra sig om någon form av tekniskt fel på utrustningen.
- Vi kommer att göra en intern haveriutredning.
Det är ett danskt företag som tillverkar just den här utrustningen. Och de ska nu själva gå igenom vad som hänt.
Livräddningsstrumpan och de tre livflottarna ska skickas till Danmark för genomgång.
- Två av livflottarna flöt i väg. Men de hittades i går sydost om Västervik. Vi har fått hjälp av Sjöräddningssällskapet i Loftahammar att bogsera i land dem, säger Ulf Ahlqvist.

Inte otursförföljt
Ulf Ahlqvist säger att det inte finns någon anledning att tvivla på säkerheten ombord på färjorna. Men han vill inte heller påstå att rederiet har otur med anledning av de senaste incidenterna.
- Den här sista saken, med livflottorna, kunde vi verkligen inte påverka. Det har inte haft med den mänskliga faktorn att göra. Vår besättning har kontinuerliga säkerhetskontroller och de kollar även utrustningen.

Inspektörer ombord
M/S Visby har varit i trafik i sju år. Aldrig tidigare har något liknande inträffat. Eva-Mari Löfqvist är pressansvarig på Transportstyrelsens sjöfartsavdelning. Hon säger att man haft inspektörer ombord på färjan och som också ska kontrollera utrustningen.
- Vi kommer att göra en utredning för att säkerställa hur det kunde hända. Jag för min del har aldrig hört talas om att livflottar lösts ut på det här viset, säger Eva-Mari Löfqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!