Mystiska skottsalvor stör i Visby – hĂ€r Ă€r orsaken

Ovanligt frekventa Ă„tgĂ€rder för att hĂ„lla Visby flygplats fri frĂ„n fĂ„glar har fĂ„tt nĂ€rboende att reagera pĂ„ knallarna. ”Det lĂ„ter som en mindre militĂ€rövning”, sĂ€ger Tommy Möller.

Visby flygplats har olika metoder och utrustning för att sköta fÄgel- och viltkontroll, med avsikt att förhindra allvarliga hÀndelser.

Visby flygplats har olika metoder och utrustning för att sköta fÄgel- och viltkontroll, med avsikt att förhindra allvarliga hÀndelser.

Foto: Malin Stenberg

Visby2023-09-06 06:45

Tommy Möller Àr deltidsgotlÀnning boende pÄ SjÀlsö pÄ sedan 17 Är. I sommar har han reagerat pÄ skottliknande ljud som kommer frÄn flygplatsen.

– Det kan lĂ„ta som en mindre militĂ€rövning. Först trodde vi att det hĂ€r var nĂ„got tillfĂ€lligt, för vi har aldrig hört det hĂ€r tidigare. Men sedan har det bara fortsatt, sĂ€ger Tommy Möller.

Enligt honom börjar ljuden vid 06-tiden pÄ morgonen och fortsÀtter sedan Äterkommande under dagen.

– Vi bor Ă€ndĂ„ sex kilometer frĂ„n flygplatsen, och jag kan bara tĂ€nka mig hur det Ă€r för de som bor nĂ€rmare. Jag har pratat med grannar, och hundarna Ă€r livrĂ€dda för det hĂ€r. De skakar som om det vore nyĂ„rsafton. 

Tommy har fÄtt intrycket av att det Àr automatiserade knallskottsljud som spelas i högtalarsystem.

– Jag tycker tillsynsmyndigheterna har ett ansvar för att titta nĂ€rmare pĂ„ det. 

Det Àr lÀnsstyrelsen som ansvarar för tillsynen avseende buller frÄn flygplatsen. Dit har dock inte nÄgon anmÀlan kommit in.

I Är har fÄglar varit ett större problem Àn normalt pÄ Visby flygplats. Gunnar Jonasson Àr Swedavias flygplatschef i Visby. Han bekrÀftar att det skjuts i syfte att hÄlla fÄglar borta.
I Är har fÄglar varit ett större problem Àn normalt pÄ Visby flygplats. Gunnar Jonasson Àr Swedavias flygplatschef i Visby. Han bekrÀftar att det skjuts i syfte att hÄlla fÄglar borta.

Gunnar Jonasson Àr Swedavias flygplatschef i Visby. Han bekrÀftar att det skjuts i syfte att hÄlla fÄglar borta.

– Vi har olika metoder och utrustning för att just sköta vĂ„r fĂ„gel- och viltkontroll, vi behöver ju skrĂ€mma bort dem ur flygsĂ€kerhetssynpunkt. Vi gör det frĂ€mst under sommarhalvĂ„ret och det har vi gjort i mĂ„nga Ă„r, sĂ€ger Gunnar Jonasson. 

Det Ă€r gasolkanoner lĂ€ngs landningsbanan som avfyras och lĂ„ter som skott. 

– De anvĂ€nds vid behov, inte efter nĂ„got förutbestĂ€mt schema. Just i Ă„r har det varit ogynnsamma förhĂ„llanden pĂ„ det sĂ€ttet, för det har varit ganska fuktigt vilket ger mer mask som i sin tur ger mer fĂ„gel. Det har ocksĂ„ varit vindar som ligger pĂ„ i en ogynnsam riktning för att föra med sig de hĂ€r ljuden. Det finns mĂ„nga faktorer som spelar in, sĂ€ger Gunnar Jonasson och fortsĂ€tter:

– Det Ă€r klart att vi inte ska anvĂ€nda det hĂ€r mer Ă€n det behövs, för vi vill ju inte störa omgivningen. Samtidigt mĂ„ste vi hĂ„lla fĂ„gel borta.

Gasolkanonerna Ă€r en del i de Ă„tgĂ€rder som vidtas för att minimera antalet fĂ„glar vid flygplatsen. 

– I det förebyggande arbetet plattar vi till marken med vĂ€lt, klipper grĂ€set i rĂ€tt höjd för att det inte ska byggas bon inne pĂ„ omrĂ„det. Vid förekomst av fĂ„glar sĂ„ hĂ€nder det att vi utöver gasolkanonerna Ă€ven har vĂ„ra skyddsjĂ€gare ute och skjuter skrĂ€mselskott eller vid behov skjuter av fĂ„gel för att hĂ„lla sĂ€kerheten pĂ„ rĂ€tt nivĂ„, sĂ€ger Gunnar Jonasson. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!