Det framkom vid en digital konferens om framtidens transporter som hölls på Clarion hotell i Visby på torsdagen. Räckvidden bland de deltagarna sträckte sig betydligt längre och flera av de medverkande deltog digitalt. Även åhörarna kunde sitta hemma i sin kammare och följa vad de olika medverkande hade att säga.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth höll ett inspelat tal där han påpekade att det är allas vårt ansvar att klara omställningen.
–Vi är redo att ta emot alla idéer, sa han.
En av de medverkande, skeppsbyggnadsingenjör Karolina Malmek gav exempel på en transportlösning där man byggt en segeldriven bilfärja, nästan utan utsläpp som går med 10 knop.
Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland, tror inte på segel för Gotlandsfärjorna.
– Att använda vindkraft på oceangående fartyg kan fungera men till vår trafik tror vi mer på en övergång till fossilfria drivmedel som biogas. Den relativt korta överfartstiden lämpar sig inte för vindkraft. Vi har tagit fram en klimatfärdplan för att minska våra utsläpp av CO2 med 70% till 2030.
Nästa generation Gotlandsfärjor kan komma att bli en hybridfärja som använder en kombination av gasdrift och eldrift med hjälp av batterier som laddas under resan.
– Då kör vi med batteri en del av färden och gas resten, säger han.
Bilpooler, elsparkcyklar, elvägar och resvanor var andra frågor som behandlades under konferensen.