Nästan 50 nya tjänster till PKC

Polisens kontaktcenter (PKC) utökas med omkring 45 nya tjänster i september. "Det är så roligt att vara en del av den nya utvecklingen" säger gruppchef Susanne Markstedt Nyberg.

Emma Jönsson arbetar med introutbildningen som innefattar allt från juridik till samtalsteknik.

Emma Jönsson arbetar med introutbildningen som innefattar allt från juridik till samtalsteknik.

Foto: Agnes Rydberg Kullenmark

Visby2019-06-16 07:00

Rekryteringen är redan i full gång och Susanne Markstedt Nyberg är glad över att avdelningen utvecklas. De som får de 45 nya tjänsterna kommer främst att arbeta med att ta emot samtal från telefonnumret 114 14 för anmälningar, tips och mindre akuta samtal till polisen. Där tar operatörerna emot allt från cykelstölder till berättelser om våld i nära relationer och upplysningar om misstänkta brott. Tjänsterna utvecklas genom operatörernas breda bakgrunder och skapar nya roller inom centret. Även de sökandes bakgrunder är väldigt blandade.

– De kan ha hållit på med allt från kundsupport, äldreomsorg, rättsvård eller beteendevetenskap. Det är roligt att vi har sådan bredd, säger Susanne Markstedt Nyberg.

Personlig lämplighet är det viktigaste, universitetsutbildning är meriterande men inte ett krav för att gå vidare i rekryteringsprocessen.

Under intervjuerna görs en gedigen bedömning om de som ansöker har grunden som krävs för att klara av, de stundtals, svåra samtal som kan komma in.

– Det är viktigt att vi är proffessionella då vi företräder Polismyndigheten, säger Susanne Markstedt Nyberg.

Förståelsen för att man kommer att få prata med alla typer av människor är viktig i jobbet.

Emma Jönsson har arbetat som operatör på PKC sedan starten för snart tre år sedan.

– Det är otroligt spännande, vi har en sådan team-känsla där vi har nytta av varandra hela tiden. Man utvecklas hela tiden i arbetet och ingen dag är den andra lik, säger hon.

Rekryteringen är också viktig för att kunna förbättra tillgängligheten för inringande till 114 14. Dessutom har operatörerna fått allt större betydelse och ansvar inom polisen. Deras kompetens utvecklas och är nödvändig för myndigheten som helhet.

– Vi får mycket uppmärksamhet inom polisen om vilken nytta vi gör. Bland annat genom våra digitala dörrknackningar, säger Susanne Markstedt Nyberg.

Digitala dörrknackningar innebär till exempel att alla i en trappuppgång blir kontaktade av operatörerna per telefon istället för att lokal polis knackar på.

Just nu är kandidaterna inne i en avslutande del av rekryteringen och kommer att få svar i slutet av juni om de gått vidare i processen.

Utbildningen är på fem veckor och innehåller bland annat en juridisk del samt kunskap i språkvård, samtal och bemötande samt polisens olika datorsystem. Sedan blir det praktisk handledning ute på arbetsplatsen.

– Det är en gedigen utbildning och vi ser fram emot att välkomna de nya medarbetarna, säger Susanne Markstedt Nyberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om